فیلمسازان در آثار خود به فرهنگ فرزندآوری بیشتر بپردازند

2

دکتر مجتبی شاکری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز طی سالهای گذشته تأکید فراوانی بر افزایش جمعیت کشور و ایجاد یک جامعه پرنشاط و جوان داشته اند و معظم له همواره به مسئولان ومتولیان مربوطه تذکر دادند که جامعه به سمت فرزندآوری بیشتر هدایت شوند.

 

وی گفت: امروزه بحث افزایش جمعیت یک بحث علمی است که نه تنها در ایران درحال بررسی و مطالعه است بلکه در خیلی از کشورهای اروپایی و غربی نیز توجه وافری به آن شده و دولت ها درصددند با ایجاد زیرساخت های لازم و ارایه امکانات اولیه، جامعه را به داشتن فرزندبیشتر سوق دهند.

وی با بیان اینکه متأسفانه تاکنون در کشور ما به طور جدی به موضوع افزایش جمعیت و راهکارهای تشویقی برای تشویق خانواده ها به فرزندآوری پرداخته نشده است، اظهار داشت: تاکنون اقدامات سنجیده ای از طرف دولت ومجلس درخصوص افزایش جمعیت صورت نگرفته است و متأسفانه جامعه ما به سمت پیری هدایت می شود که این موضوع می تواند علاوه بر عدم ایجاد نشاط و شادابی در جامعه، بازدهی و توسعه را متوقف کند.

شاکری گفت: در گذشته با توجه به مقتضیات زمانی جامعه ما بر محورشعار« فرزند کمتر زندگی بهتر» حرکت می کرد اما اکنون باید برخلاف این شعار عمل کنیم چرا که افزایش جمعیت در کشور علاوه بر ایجاد امنیت و ثبات اجتماعی، جامعه را به سمت جوان گرایی سوق می دهد و می توان آینده شغلی و نیروی انسانی را تضمین کنیم.

وی تصریح کرد: باید فیلم سازان و تهیه کنندگان سریال ها و برنامه تئاتر با تولید آثار سینمایی و تلویزیونی درخصوص فواید و امتیازات فرزندآوری و افزایش جمعیت، مردم را آگاه سازند و یک فرهنگسازی خوبی در این خصوص صورت گیرد؛ متأسفانه بیشتر فیلم ها و سریال ها تبلیغات خود را به سمت نداشتن فرزند یا حداقل یک فرزند معطوف ساخته اند که باید تجدید نظری در این خصوص انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز کشورما زیرساختهای لازم و مقدمات اولیه برای افزایش جمعیت را ندارد، خاطرنشان کرد: باید قبل از اعمال سیاستهای افزایش جمعیت وگرایش خانواده ها به فرزندآوری بیشتر، زیرساختها وامکانات بهداشتی،آموزشی و علمی را در کشور برطرف کنیم و دومعضل مسکن واشتغال جوانان را به بهترین نحو ممکن برطرف سازیم.

وی گفت: تا زمانی که این امکانات رفاهی ومعیشتی مردم حل نشود، ما همچنان شاهد بی میلی مردم به ازدواج و فرزندآوری خواهیم بود؛ متأسفانه خیلی از خانواده ها هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی، تنها به یک فرزند اکتفا می کنند و اصلا نسبت به فرزندآوری رغبتی ندارند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر تعداد فرزندان خانواده ها به طور میانگین از دو فرزند به سه فرزند ارتقا داده شود، قطعا مشکل کاهش جمعیت و حرکت جامعه به سمت پیری برطرف خواهد شد و در آینده نزدیک با جامعه ای پویا و بانشاط و با میانگین سنی جوان مواجه خواهیم شد.

دیدگاه ها غیرفعال است