انقلاب اسلامی ایران به اقرار دشمنان هشتمین قدرت دنیا است

1

شاکری با بیان اینکه بعد از گذشت ۴ دهه انقلاب اسلامی همچنان بر پایه باورهای مردم استوار است و به اقرار دشمنان هشتمین قدرت دنیاست، گفت: جنس این انقلاب و پیوندی که میان ارکان آن وجود دارد نشان می دهد که این انقلاب چیزی نیست که به راحتی گسسته شود.

 «مجتبی شاکری»، دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی است که پس از نایل شدن به مقام جانبازی (از ناحیه دو دست و نابینایی دو چشم) در مسئولیت‌های پژوهشی و مشاوره در بنیاد جانبازان، ایفای وظیفه کرده است. در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در گفتگویی با وی به بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی و نقاط ضعف و قوت آن پرداخته ایم که مشروح آن را در زیر می خوانید:

ارزیابی شما از انقلاب اسلامی در قرن حاضر چیست؟

 هر پدیده اجتماعی را می توان از زوایای مختلف بررسی کرد، انقلاب اسلامی یک پدیده بی بدیلی است که در روزگار ما آن را پدیده بزرگ قرن تلقی می شود اگر از این منظر نگاه کنیم که اسلام توانست خود را در قالب نظام حکومتی عرضه کند این شگفتی بزرگی است که امام خمینی (ره) بعنوان بنیانگذار، انقلاب اسلامی را به سرانجام رساند و پدیده تاسیس حکومت اسلامی برای ما جلوه واقعی و چهره اصلی را نشان می دهد.

اگر در 100 سال اخیر در کشورمان تاریخ را نگاه کنیم، کار مرحوم میرزای شیرازی در جنبش تنباکو کار بزرگی بود که جلوی انگلیسی ها و نفوذ غارتگرانه آنان ایستاد و آن حکم تاریخی «الیوم استعمال توتون و تنباکو حرام است» را داد و تمام کشور به طور گسترده قلیان ها را شکستند و ماجرای شکست فضاحت بار برای انگلیسی ها پیش آمد.

مرحوم میرزای شیرازی تاسیس حکومت نکرد و به همین جهت به این امر جنبش تنباکو می گویند و به دلیل آن حرکت ناتمام، این جنبش تبدیل به انقلاب نشد تا کشور دارای حکومت اسلامی شود.

کار بزرگی که مرحوم شیخ فضل الله نوری در مشروطیت انجام دادند تاریخ مفصلی دارد که همه باید آن را مطالعه کنیم با وجود تمام تلاشهایی که در این مقطع انجام شد و تمام علمای بزرگ به میدان آمدند تا جلوی یک مشروطه انگلیسی را بگیرند و مشروطه ای باشد که پرچم شرع و دین مداری بر بلندای آن باشد و به قول شیخ فضل الله مشروطه مشروعه باشد که نهایتا با شهادت (به دار اویختن) شیخ فضل الله نوری با شکست انقلابیون دین باور مواجه شد و در وارونگی شرایط از دل آن دو پهلوی پدر و پسر بیرون آمد و به تشکیل حکومت اسلامی منجر نشد.

 

آیا مشابه انقلاب اسلامی از صدر اسلام تا کنون وجود داشته است و ایا تلاشهای سایر مبارزان منجر به انقلاب شد؟

حتی تلاش آیت الله مدرس که برای همه ما عظمت دارد منجر به تاسیس حکومت نشد و ایت الله کاشانی هم نتوانست  تاسیس نظام حکومتی کند و در نیمه راه رها شد و کاری که توسط امام خمینی(ره) انجام شد آن بود که تاسیس حکومت انقلاب اسلامی بر اساس اسلام ناب کرد، قانون اساسی و قوا را در جای خود تعریف کردند و مردم سالاری دینی را رقم زدن، آیه آیه قران را برای تصویب قوانین به صحنه کشیدند و این کاری بی بدیل در قرن حاضر و روزگار ما است که اگر بخواهیم آن را ارزیابی کنیم این موضوع قابل قیاس با جنبشی که مرحوم میرزای شیرازی و مرحوم شیخ فضل الله و دیگران انجام دادند نیست.

این انقلاب بزرگ در طول قرن ها تاریخ صدر اسلام هم نبوده است البته ممکن است برخی حرکتها و جنبش های مقطعی از طریق فاطمیون و … بوده باشد و اقداماتی انجام داده باشند اما تاسیس حکومت پایدرای که بتواند چهارچوب محکم حقوقی دوام داشته باشد نداشتیم.

جایگاه انقلاب اسلامی از دیدگاه دشمنان چگونه تعریف می شود؟

نکته ای که اهمیت دارد این است که ما می خواهیم این انقلاب اسلامی را نه از زبان خودمان که در آن در طی این مقطع40 سال حضور داشتیم، بلکه از زبان دشمنان مان کسانی که مخالف ما هستند و مکرر پروژه های مختلف پیاده کردند برای اینکه انقلاب اسلامی را از بین ببرند و علنا می گویند که جز به اتش کشیدن انقلاب و اینکه ریشه های انقلاب اسلامی را بسوزانیم راه دیگری نداریم، بیان کنیم.

ماجرای صحبتهای اخیر ترامپ که گفت: برای اینکه جلوی نفوذ انقلاب اسلامی ایران را بگیریم  7 هزار میلیارد دلار هزینه کردیم، رقم، رقم بسیار بسیار بزرگی است ، برای تقریب به ذهن باید بگوییم که درآمد ارزی ما اکنون به طور متوسط در سال 70 میلیارد است، یعنی  بودجه 100 سال ارزی ایران را اگر جمع کنیم می شود 7 هزار میلیارد دلار ، و این هزینه را آمریکایی ها برای جلوگیری  از نفوذ انقلاب اسلامی صرف کردند.

 

بعد از گذشته 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی آیا هنور انقلاب اسلامی بر پایه باورهای مردم استوار است؟

میخوام از طریق برهان خُلف پاسخ این سئوالتان را بدهم. اگر انقلاب اسلامی قدرتمند نیست و اگر جمهوری اسلامی پایه هایش بر باور مردم نیست و اگر انقلاب اسلامی مبانی اش، مبانی سستی است و مردم نسبت به آن اعتمادی ندارند برای یک حکومتی که هم مبانی قوی ندارد و هم اقتداری ندارد و هم عمل قابل دفاعی ندارد و به زعم آنها مردمی هم نیست مقبولیتی هم ندارد لازم نبود 7 هزار میلیارد دلار هزینه کنند، چون طول مانایی و ماندگاری کشورها و انقلابات را دیده ایم و در روزگارمان انقلاب های مخملی را هم دیده ایم. پنهان نیست با طراحی پروژه براندازی چگونه دستگاههای اطلاعاتی سیاه و موصاد از مرحله تصویر سازی تا اقدام به براندازی را پیاده می کنند.

آیا در ایران نیز دشمنان از این دست انقلابهایی که عنوان کردید را رقم زده بودند؟

در کشور ما فهرست بی نظیری از طراحی و اقدام براندازی  وجود داشته است. زمان پیروزی انقلاب، آمریکایی ها در اتاق جنگ ستاد مشترک ارتش شاه نشسته بودند که تا با کشتار وسیع، پدیده به نتیجه رسیدن انقلاب را به سقوط بکشند. بعد از آن نیز گروهک ها را سازمان دهی کردند و سپس جنگ 8 ساله را رقم زدند و پس از آن جنگ نرم را رقم زدند و 18 تیر و جریان فتنه 88  را در ابعادی وسیع تر به صحنه کشیدند و در مقطعی دیگر ماجرای اقتصادی را دنبال کردند و تحریم های فلج کننده را پی ریزی کردند و واقعا برای این کار تلاشی فشرده و هماهنگی بین المللی را سامان دادند تا بتوانند تحریم های فلج کننده را به نتیجه برسانند و یا اخیرا با اصطلاح مادر تحریم ها پروژه براندازی را دنبال کرده اند. اما هنوز منحنی اقتدار نظام  اسلامی در منطقه و جهان رو به رشد است و جمهوری اسلامی در راهپیمایی 22 بهمن که پیش رو است نشان می دهد که  پایدار و مقتدر باقی مانده است و اندیشکده های بین المللی به زبان علمی مانایی این چنین جمهوری اسلامی را در قالب عدد و رقم نشان داده اند. جوهره وحیانی این انقلاب نشان میدهد که جنس این انقلاب اعتقادی طنیده شده در ارکان آن است که به راحتی گسسته نمیشود و حتی محافل دانشگاهی و اندیشمندان امریکایی و استراتژیک همچون فکویاما، هانگ هینگ تون که استراتژی و راهبرداهای امریکا را طراحی میکنند بر این امر اذعان دارند. تئوری فکویاما که معتقد بود که پایان تاریخ نظام لیبرال دموکراسی است و در قله لیبرال دموکراسی آمریکا ایستاده است و هیچ قدرتی بالاتر از آن نیست و تمام کشورها به آن بازمی گردند   .تغییر یافته است

 

جایگاهی که امریکا برای ایران در عرصه قدرت می بیند چگونه است؟

اکنون  بعد از شکست های متعددی که برای امریکا در موضوع  طالبان، القاعده، النصره و تکفیری ها شاهد آن هستیم که در سوریه نتوانستند بمانند و در عراق  و افعانستان نیز نتوانستند دوام بیاورند و در یمن  دچار یک افتضاح بزرگ راهبردی از این دست شدند و اکنون فکویاما گفتار خود را تغییر داده و می گوید: ایران با این اقتداری که اکنون پیدا کرده است پدیده ای  نیست که امریکا بتواند آن را نادیده بگیرد، در دسته بندی های 15 طبقه ای میان کشورهای قدرتمند، در حال حاضر ایران را هشتمین کشور قدرتمند دنیا می دانند و این اقراری است که دشمن آن را در مورد  ما بکار برده است و این بیان شاید ما را از اینکه خودمان راجع به خودمان نظر بدهیم و شاید نظر دادنمان به نوعی تلقی شود که ما میخواهیم راجع به انقلابمان شعار دهیم ما را واقعا از این جهت بی نیاز می کند. این داوری  نشان می دهد که انقلاب اسلامی به جهت تاریخی بی بدیل است و جایگاه تثبیت شده ای در میان انقلاب های عدالت خواهانه داشته است. انقلاب اسلامی که امام خمینی (ره) آن را معماری کردند دارای جایگاهی بسیار بلند از زبان دشمنان است، چون ما توانستیم نه تنها خودمان بمانیم بلکه ملتها و کشورهای اقماری را به دنبال خودمان به صحنه مبارزه با ظلم و استکبار بکشانیم . 

دیدگاه ها غیرفعال است