اعضای شورای شهر تهران باید نظریات امام و رهبری را پرچم‌داری کنند

2

seminar 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران  ، مجتبی شاکری در شصت و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور با بیان این‌که یک مکتب برای بقا نیازمند انعطاف است، گفت: اگر مکتبی نتواند در برابر حوادث روزگار جایگاهش را حفظ کند نمی‌تواند راهش را پیش ببرد؛ انقلاب ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید به نوعی آن را پیش ببریم تا بتواند جایگاهش را حفظ کند.

 

 وی ضمن تبریک اعیاد ماه شعبان بویژه ولادت حضرت ابالفضل عباس و روز جانباز مراتب همدردی خود را با جانباختگان و مجروحین طوفان شب گذشته ابراز کرد . شاکری آغاز سخن خود را با فرازی از دعای شعبانیه «الفلک الجاریه… و لازم له اللاحق» تصویر حرکت جامعشه اسلامی را همچون کشتی زیبا و قابل فهم دانست و اینکه نقطه تعادل در حرکت این کشتی مقام ولایت و در روزگار ما امام راحل و مقام معظم رهبری است . افراط و تفریط از این نقطه ی مشخص موجب گمراهی و هلاکت است . باید با افق نگاه امام و مقام معظم رهبری همراه شویم تا از صراط مستقیم انقلاب به کژراهه انقلاب نغلتیم.

وی با بیان این‌که سه نوع نگاه به انقلاب وجود دارد ، در نگاه اول انقلاب را تاریخ مصرف گذشته می داند و تخطئه آمیز به سیاه نمایی مکتب انقلاب و امام می پردازد. .در نگاه دوم حرکت انقلاب را تاریخی ، باارزش ولی دارای کارکرد موزه ای می‌دانند که دیگر امروز جایگاهی ندارد و باید آن را گرامی داشت.

 عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: نگاه سوم نگاهی است که ما به آن معتقدیم که انقلاب و مکتب امام موجودی زنده ،تحرک آفرین و تمدن ساز است و در لحظه لحظه ی زندگی ما حضوری برانگیزاننده و مسئولیت ساز دارد و نقش حیات بخشی آن همچون اکسیژن برای موجود زنده است که بدون آن نمی‌توانیم بقا داشته باشیم.

 شاکری افزود: این سه نگاه تنها نسبت به انقلاب و مکتب ما نیست شامل اجزای موضوعات و اشخاص مکتب هم می شود . حکومت اسلامی ، پیشرفت ، عدالت خواهی ، فرهنگ ایثار و شهادت ، پرچمداری اسلام  ناب و ادامه راه شهدا آزادگان و بسیجیان . هنر امام راحل در به صحنه کشیدن اسلام ناب محمدی در کنار برپایی نظام مردمسالاری دینی تربیت انسان طراز جمهوری اسلامی بود که در فراز و فرود حوادث در حال تکثیر و نوزایی و آن هم نه فقط در محدوده ی جغرافیایی کشور ما بلکه در جای جای کشورهای اسلامی در حال انجام است .

وی با بیان این‌که پنج گام درحرکت انقلاب امام و معماری بی بدیل ایشان در استقرار اندیشه اسلام ناب قابل تشخیص است افزود: اگر آن‌ها را به درستی بشناسیم و به آن‌ها عمل کنیم می‌توانیم وعده امام راحل را مبنی بر رقم زدن تمدنی بزرگ محقق کنیم، تصریح کرد: گام نخست این است که باید در اندیشه وحی و سیره اهل بیت که شاخصه اندیشه امام است استوار باشیم. بن مایه ی اندیشه ی دینی و وحیانی امام و به صحنه کشیدن فقه غنی و پویای جواهری می تواند در زمان و مکان پاسخگوی پرسش های جامعه باشد . توقف و بن بستی برای جاری شدن احکام الهی و اداره ی حکومت اسلامی وجود ندارد . وجود عنصر امامت و اصل ولایت فقیه جایی برای تمسک به دیگر مکاتب مادی باقی نمی گذارد. باید پاسدار این مقوله ی مهم و اساسی در لحظه لحظه ی انقلاب باشیم تا اندیشه ی اسلامی مان به کژراهه ی اباهی گری و سکولار نینجامد.

 عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این‌که گام دوم، برپایی نظام برآمده از اندیشه ی دینی و اسلام ناب یعنی جمهوری اسلامی است . در این گام امام به مهم مباحث نظری و انتزاعی مزاحم برپایی حکومت اسلام خاتمه داد . آمیزه ای از جمهوریت و اسلامیت ظرف و مظروفی که رای مردم را برای برپایی احکام اسلام در هم می آمیزد و نشان می دهد می توان ورای نظام های مصطلح لیبرال و سکولار نظامی مطمئن و کارآمد را برای ارتقای پیشرفت و گسترش عدالت بر مبنای شریعت بنا کرد. در دهه های  قبل انقلاب بحث درباره چگونگی حضور اسلام در حکومت برای مقابله با نظام استکبار و استبداد مطرح بود که چگونه نظامی ایجاد شود که علاوه بر محتوای اسلام ، جمهوریت و نقش رای حضور مردم را هم حفظ کند.

 وی خاطرنشان کرد: بسیاری از اندیشمندان و فعالان سیاسی آن زمان به ویژه کسانی که مدافع اباحه گری و لیبرالیست بودند از اندیشه امام جا مانده‌اند در حالی که امام راحل با ژرف اندیشی در اندیشه اسلام و نگاه تبیینی به تاریخ نهضت های کذشته طرحی نو را در انداختند که نه در جنبش تنباکو نه جنبش مشروطیت و نه 28 مرداد چنین نگاهی به این ابعاد مطرح نبود .

 شاکری اظهار داشت: گام سوم ترسیم آرایش نظام سلطه و صهیونیزم در عرصه ی بین الملل است . این آرایش شامل جایگاه نظام آمریکا ، اروپا آسیا ، آفریقا و .. است قدرتهای بزرگ جایگاهی را برای خود به ثبت رسانده اند و خود را بر تصمیم های فرهنگی اقتصادی اجتماعی ملت ها تحمیل می کنند  و تهدید و تحریم های سخت افزاری و نرم افزاری خودرا با نوعی همراه کردن منافع دیگر کشورها به قطب بندی ها در عرصه ی بین املل می کشند . جنگ های قومی مذهبی نیز در همین راستا است که به طور آشکار و پنهان سلطه ی ، مذهبی ، نژادی ، انجام ترور ، کودتا و نقض حاکمیت و استقلال کشورها با بهره گیری از گروه های مسلح غیرقانونی به کار می بندند . اصطلاح شیطان بزرگ وموضع روشن امام درباره صهیونیزم و دفاع از محرومین و مستضفین فلسطین ، افغانستان ، لبنان و… در این گام مطرح است.

شاکری گام چهارم برای حفظ انقلاب را اینگونه، تشریح کرد: امام در گام چهارم تصویری از آرایش نیروهای داخلی را ارائه کرد که در آن براساس اصول و ارزشهای انقلاب جایگاه جریانها و احزاب را برای تعامل با نظام مشخص کرد . برای امام حفظ نظام از اوجب واجبات تلقی می شود و در این راه هزینه شدن دولت موقت ، برکناری نخستین رییس جمهور ،برخورد با قائم مقامی رهبری و… را به خوبی می توان شاهد بود و البته در دوره ی امامت مقام معظم رهبری نیز این سیر در قالب اسامی و تابلوهای دیگری به مردم معرفی شد . جریان روشنفکری سکولار و جریان فتنه 88 مصادیق تذکر و اعلام خطر این جریانات از سوی مقام معظم رهبری است.

 وی گام پایانی برای حفظ انقلاب را اینگونه برشمرد نوع نگاه ما به واقعیت گام پنجم است، در مکتب امام جایی برای تهدید و تحریم های نظام سلطه نیست اتکا به خداوند تبارک و تعالی ،اعتماد به ظرفیت و قدرت مردم حاضر در صحنه و ایجاد اتحاد جهان اسلام و گردآوردن جهان مستضعفین زیر پرچم عدالت خواهی از نکات بسیار مهم راه امام است . اینکه واقعیت را مدیریت کنیم یا اسیر آن شویم بسیار مهم است، آیا مختصات و ویژگیهایی که آمریکا برای قرار گرفتن در جایگاه برتر برشماری می کند و از مولفه های مادی سخن می گوید آیا واقعیتی است که باید به آن تن داد و در مقابل آن بی هیچ مقاومتی تسلیم شد ؟ آیا قدرت الهی و دعوت خداوند برای مقاوت در مقابل ظلم و بی عدالتی و حمایت بی چون و چرای حضرت حق از عدالت خواهان واقعیت بی تردید هستی نیست ؟ شناخت آنچه که هست برای مدیریت هست ها به سوی آنچه که باید باشد نوع نگاهی است که مکتب امام برای ما به ارمغان آورد . غفلت برخی از مسئولین و کارگزاران نظام در35 سال گذشته موقعیت زیاده گویی و گردن کشی را برای آمریکا و رژیم صهیونیستی به وجود آورد. فراز های بلند پیام های امام در سخت ترین شرایط تهدید و تحریم همه جانبه نظام سلطه ایستادگی و مقاومت بود یا به قیمت پیروزی و یا به قیمت شهادت. تا جایی که می فرمود: اگر خمینی تنها هم باشد می ایستد.

وی با اشاره به این‌که 35 سال از عمر انقلاب با فراز و فرودهای مختلف می‌گذرد، اظهار داشت: ما در شرایط بسیار مهمی قرار گرفته‌ایم، در حال حاضر انتظار از شورای شهر تهران این است که نظریات امام و مقام معظم رهبری را پرچم داری کنیم زیرا قبول داشتن این نظریات حداقل کار است ولی پرچم‌داری باید وجود داشته باشد تا اعتقاداتمان در معرض ظهور و بروز قرار گیرد و به جایی برسیم که انسان طراز جمهوری اسلامی که همان شهدا، جانبازان و بسیجیان بودند را پیش ببریم.

 وی درپایان تاکید کرد: همه ما باید دولت را در مسیر خود در این چالش و پیچ بزرگ کمک کنیم زیرا بدون کمک همه افراد و نهادها موفقیت حاصل نمی‌شود، در پایان امیدوارم همه ما جانباز راهی باشیم که امام بزرگ ایجاد کرده است.

در ادامه اعضای شورای شهر به مناسبت روز جانباز از این عضو جانباز شورای شهر با اهدای عکسی از حرم مطهر امام علی(ع) تقدیر کردند.

دیدگاه ها غیرفعال است