حرمان هور

3

 به علت تكه-تكه بودن داستان كه خاطرات پراكندة شهيداست …

خلاصه کتاب خاطره «حرمان هور»

نویسنده :احمدرضا احدی

به علت تكه تكه بودن داستان – كه در واقع خاطرات پراكندة شهيد است – امكان نوشتن خلاصه وجود ندارد . شهيد احدي در دست نوشته هاي خود از جبهه و جنگ مي گويد و در هر دو جبهه از غرب و جنوب خدمت كرده است .

احمد رضا احدی در آبان 1345 در شهرستان اهواز در خانواده ای مذهبی و سنتی به دنیا می آید. پدرش درجه دار ارتش و مادرش خانه دار است. در شش سالگی وارد دبستان می شود و مراحل تحصیل ابتدایی را با موفقیت کامل و احراز رتبه های اول طی می کند. دورۀ راهنمایی تحصیلی را نیز با معدلهای 19 و 20 می گذراند. با شروع جنگ تحمیلی همراه خانواده به زادگاه پدر و مادر خویش ملایر باز می گردد و تحصیلات متوسطه را در رشتۀ علوم تجربی در دبیرستان دکتر شریعتی پی می گیرد و سرانجام در سال 63 موفق به کسب دیپلم می شود. سال 64 در کنکور سراسری دانشگاهها با استفاده از سهمیۀ رزمندگان، رتبۀ نخست را در کل کشور و در همۀ رشته های انتخابی به دست می آورد و از این پس در رشتۀ پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران به ادامۀ تحصیل می پردازد. احمدرضا احدی از سال 61 در جبهه های جنگ حضور می یابد و در عملیات رمضان شرکت می کند و در همین عملیات مجروح می شود. حضور در این عملیات، مبداء تحولی شگرف و آغاز راهی نو فراروی او می شود و شکوه ایمان و اخلاص بسیجیان در این عملیات و شهادت دوستان و همرزمانش، خصوصاً محمد روستایی تأثیری ژرف بر او می گذارد.

از این پس احمد رضا تا هنگام شهادتش پیاپی در جبهه های جنگ حضور می یابد و در تمامی نبردها از نفرات فعال و مخصوص گردانها و دسته هاست

فراست ذهن و طبع لطیف او موجب می شود که علاوه بر اُنس با قرآن، نقاشی، طبع شعر، به راحتی قلم به دست بگیرد و مکنونات درونی و مشاهدات خود را طی یادداشت های روزانه، مکتوب می کند. وی پس از شرکت فعال در عملیات کربلای 5 در شب دوازدهم اسفند سال 65 همراه تنی چند از همرزمانش از جمله شهید مجید اکبری در درگیری با کمینهای دشمن بعثی به شهادت می رسد و در ملایر به خاک سپرده می شود. از وی چهار پنج دفترچه یادداشت باقی می ماند که این کتاب حاصل دست نوشته های اوست.

دیدگاه ها غیرفعال است