نقطه تعادل نظام را که اصل ولایت فقیه است، اگر ترک کنیم حتما به افراط و تفریط دچار می شویم.

1

shakeri11

به گزارش اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران؛مجتبی شاکری،عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران طی نطق پیش از دستور خود در چهل و سومین جلسه شورا با اشاره به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: این انقلاب بر پایه اندیشه های امام که بر اسلام و استقامت در را خدا استوار بود پیروز شده است. 

وی  در ادامه مطلب خود ضمن سپاس از  خداوند برای تمام پیروزی و بهروزی هایی که به مردم ما عطا داشته است گفت:  خداوند را سپاس می گوییم که مکان زندگی ما را در کشوری قرا داد که به بیان بلند امام راحل آن مرد بزرگ که فرمود:”ایران ، شیعه خانه  علی ابن ابی طالب (ع) است.خداوند را سپاس می گوییم  از این که در دوره ای زندگی کردیم که شاهد پچیروزی انقلاب بودیم ، انقلابی که در دنیا طرحی نو در انداخت  و به بیان زیارت وارث می توان گفت که که ما وارث آدمیم ، ما وارث نوحیم،  وارث ابراهیم، وارث موسی، وارث عیسی ، وارث پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمدبن عبدالله(صل الله علیه وآله) و ائمه طاهرین هستیم.

و اینها موجب افتخاری بزرگ است و جا دارد که احترام بکینم به همه پیشکسوتان شهادت، کسانی که « السابقون السابقون » این مسیر را رفتند و راه را برای ما باز کردند احترام بکینم به همه آزادگان و بزرگواران که نمونه اش در این جلسه ما هم حضور دارند. جا دارد که احترام بکنیم نسبت به همه جانبازان و همه کسانی که در زندگی روزمره شان هم اکنون نیز بار جهاد و شهادت را به دوش می کشند و در همین 2 ماه گذشته ما 7 تن از عزیزان جانباز قطع النخاع به خیل دوستان شهید خود پیوستند ، که آخرینش نیز آقای علی شکرالهی بود که ما جایگاه آنها را نیز بزرگ می داریم.

شاکری در بیانی دیگر از  همه ملت تشکر کرد و افزود: باید از کسانی که در این راستا از تمام حیثیت خودشان برای دفاع از آرمانهای بلند امام و شهدا دفاع کردند نیز تشکر کرد.

وی با اشاره به حضور تعدادی از آتش نشانان در جلسه نیز اشاره داشت: آتش نشانان نیز به واسطه ی شغل پر حادثه شان که به تعبیر بنده ، در هر عملیاتی یاد خداست و نوعی تمرین رزمندگی و تمرین توحید و رفتن در دل خطر است نیز تشکر کرد.

مجتبی شاکری در بخش دیگری از نطق خود گفت: حضرت امام(ره) در مباحثی که داشتند این عبارت پیامبر عظیم الشان اسلام را فرمودند که : « شَیَبَتنی سُورَهُ هُود» «سوره هود من را پیر کرد» . هم برای ما جای تعجب است و هم برای کسانی که در آن زمان مخاطب پیامبر گرامی اسلام بودند. مگر آیات این سوره  چه خصوصیتی داردکه ایشان این چنین فرمودند . و در ادامه بیان داشتند که به خاطر آیه « فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ »(هود112) خداوند تبارک تعالی به پیامبر امر فرمودند که :«پیامبر استقامت کن به آنچه که امر شدی.»

استقامت کردن برحق ، بر اصول، بر آرمانها و به آنچه که خداوند تبارک و تعالی نازل کرده ، اگر برای پیامبر گرامی اسلامی استقامت کردن دشوار بود ،برای امام بزرگوار ماچقدر سخت بوده و در حال حاضر برای مقام معظم رهبری چقدر سخت است. برای شهدای ما و برای ملت ما که قیام برای حق کرد تا اینکه «جاء الحق و زهق الباطل» را رقم بزند چقدر کار سختی است.

در صحنه نگه داشتن همه جامعه و استواری کردن بر اصول و آرمانها کاری است دشوار، ریزش ها و رویش ها را به همراه دارد.

 امام بزرگوار ذر این استقامت کاری کردند کارستان . اگر ما نام مرحوم میرزا شیرازی را در موضوع جنبش تنباکو بزرگ می داریم . ولی عزیزان و بزرگواران جنبش تنباکو یک موج بود، یک حرکتی را ایجاد کرد ولی منتج به تشکیل نظام نشد.

ما بزرگ می داریم نام بزرگانی که در جنبش مشروطیت دخیل بودند، مرحوم شیخ فضل الله نوری و دقت های لازمی که ایشان در مقابل فتنه انگیزی انگلیسی ها داشتند و اختلاف افکنی که ایجاد کردند نهضت مشروطیت به تشکیل نظام منجر نشد.

ما بزرگ می داریم نا مرحوم مدرس را چرا که  پرچم بلند افکار و عقاید ما است و تجلی اندیشه ما است. ولی زحمات ایشان و مرحوم آیت الله کاشانی منتج به تشکیل نظام در زمان خود آنها نشد. 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه امام بزرگوار ما رقم زد این بود که مردم سالاری دینی را از دل قران آیات الهی به گونه ای بیرون آورد که نظام جمهوری اسلامی ایجاد شد. نباید تصور کرد که که امام بزرگوار ما به نوعی ، مجموعه شرایط برایش ایجاد شد که او آمد و گل چید و رفت، نه. او در اوج مخالفت هایی که استکبار، صهیونیسم ، آمریکا، شوروی سابق ، چین ومجموعه هواداران آنها اندیشه خود را مطرح کرد. و همزمان ملی گراها، منافقین و مارکسیست ها مجموعه احزاب آنها و نهضت آزادی و امسال آنها همه کسانی بودند که در صحنه بودند و برای مثال حزب توده حتی در ارتش هم دارای جایگاه بود. متحجرین هم درصحنه بودند.

امام بزرگوار ما وقتی سخن خودشان را بیان کردند اگر چه با مخالفت آنها روبرو شدند ولی مردم ما به چیزی عنایت و توجه کردند که از دل قرآن و معارف بلند اهل بیت ما بیرون آمد و به عنوان استقلال آزادی و جمهوری اسلامی لقب گرفت.

شاکری در ادامه خاطر نشان کرد: این که امام بزرگوار توانستند مجموعه نظرات و آرا را گرد اسلام ناب محمدی جمع بکنند ، در شرایطی نبود که دیگران از تبلیغ و ترویج اندیشه هایشان ممنوع باشند. دیگران ظرفیت وتوان جلب اعتماد مردم را نداشتند. ریزش ها و رویش ها در فراز و فرود شرایط وجود داشته، برخی پیش از پیروزی انقلاب و برخی سیاسیون پس از اعلام جمهوری اسلامی . کسانی با شکل یافتن قانون اساسی و اصل ولایت فقیه راه خود را از گفتمان امام جدا کردند . اندیشه سازش در مقابل استکبار با ادبیات و گفتمان خاص خود راه دیگری را در پیش گرفته بودند . سخنان شفاف امام در نامه 6/1/68 خطاب به قائم مقام رهبری استقامت ورزیدن امام را بر اصول نشان میداد آنجا که میفرماید :« و الله قسم، من با نخست‌وزيري بازرگان مخالف بودم ولي او را هم آدم خوبي مي‌دانستم. و الله قسم، من راي به رياست جمهوري بني‌صدر ندادم و در تمام موارد نظر دوستان را پذيرفتم. و الله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، …»

در دوره ی امامت مقام معظم رهبری هم مخالفت با گفتمان انقلاب اسلامی هم در مجالس و دولت ها با شدت و ضعف وجود داشت . نماد ونمود آن در 18 تیر 78 و جلوه ی برجسته آن در فتنه ی سال 88 خود را نشان داد.

استقامت ورزیدن رهبری بر اصول توانست آن تهدید عمیق و گسترده را مهار کند روشنگری در غبار آلودگی شرایط ، بصیرت و در صحنه بودن مردم ، در احتزاز بودن پرچم گفتمان امام و رهبری راه را بر نظام سلطه بست.

همه به درستی دیدیم که نقطه تعادل نظام اصل ولایت فقیه است. نقطه ای که اگر آن را ترک کنیم حتما به افراط و تفریط دچار می شویم.

وی تاکید کرد: نقطه اعتدال احزاب و اشخاص نیستند. نقطه اعتدال همان جایگاه بلند ولی فقیه است که میثاق ما با امام و اکنون با مقام معظم رهبری است .

عزیزان نماینده؛ پایداری و استقامت ورزیدن بر 3نکته ، ما را از فرو غلطیدن در کژراهه باز می دارد. نخست، استواری بر گفتمان انقلاب اسلامی و اصول و عناصر تشکیل دهنده آن ، همانگونه که امام راحل در صحیفه نور و مقام معظم رهبری در حدیث ولایت تبیین کردند .

دوم آن که ، هرگونه خواست و مطالبه فردی و گروهی خود را در چارچوب نظام مردمسالاری دینی و میثاق قانون اساسی بیابیم .

سوم آنکه ، رفتار و سبک زندگی سیاسی و فرهنگی و اجتماعی خود را منطبق بر باور و روحیه انقلابی مورد انتظار تنظیم کنیم تا دچار انحراف ، اعوجاج و نفاق نشویم. درسها و عبرت های فراوانی در ریزشها و رویشها بین نخبگان طی 35 سال گذشته است.

وقتی که دانشجویان پیرو خط امام لانه جاسوسی را فتح کردند و افتخار انقلابی بزرگتر از انقلاب اول را برای ملت ما باقی گذاشتند. نقل شد امام راحل، بزرگان کشور را خواستند و از نظرشان درباره تهدید حمله ی مستقیم آمریکا جویا شدند و پرسش کردند . هر یک از کارگزاران از منظر خود راهکاری را پیشنهاد کردند . همه در انتظار اعلام موضع از سوی امام بودند . ایشان فرمودند:« آمریکا مثل یک سگ است . اگر از مقابلش فرار کنید دنبالتان می کند و اگر در مقابلش بایستید فرار میکند.» این بیان ساده و راهبردی امام استقامت ما را در مقابل شیطان بزرگ و نظام سلطه تنظیم کرد.

 استقامت ما در دهه 60 در شرایط جنگ تمام عیار و هزینه های هنگفت آن با صدور متوسط 500 هزار بشکه نفت در روز و قیمت میانگین 5 یا 6 دلار برای نسل امروز ما مثال زدنی است . حفظ انسجام و وحدت ،تکیه بر سرمایه ی اجتماعی و متمرکز شدن بر اقتصاد مقاومتی راه را بر هر گونه تهدید و تحریم می بندد. امروز پشتیبانی ما از دولت یازدهم برای عبور از گردنه سختی که پیش روست وظیفه ای انقلابی و در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری است.

دیدگاه ها غیرفعال است