پیروزی یا امیدسوزی؟

5

دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در گفتگو با روزنامه هم میهن : اگر مطالبات به همان ترتیب قبلی باقی بماند و اگر دولت نتواند شگفتی ایجاد کند، امید مردم به دل‌نگرانی و ممکن است به یک اعتراض تبدیل شود.

 

*هستند افرادی که اولین گفت‌وگوی آقای پزشکیان با مردم را ناامید‌کننده و بدون ارائه راه‌حل مشخص عنوان کردند. نظر شما درباره این گفت‌وگو چیست؟

در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و روابط بین‌الملل باید بین حرف‌هایی که در مناظره زده شد با این حرف‌هایی که رئیس دولت چهاردهم می‌زند فاصله و تفاوتی به وجود می‌آمد. این تفاوت همان دقیق، واقعی و برنامه‌ای صحبت کردن رئیس‌جمهور بود. وقتی پرسش می‌شود که رشد 8درصد چگونه محقق می‌شود و برنامه هفتم را چطور عملیاتی می‌کنید؟ پاسخ داده می‌شود که همه مشکلات در دنیا راه‌حل دارد و ما باید بتوانیم از این راه‌حل‌ها استفاده کنیم. به نظر من پزشکیان باید گفت‌وگوها را بیشتر به سمت پاسخ‌های مشخص، معنی‌دار و قابل زمان‌بندی ببرد.

 

*پزشکیان بر خلاف اغلب رؤسای‌جمهور که در گفت‌وگوی تلویزیونی (برای اولین بار در دوره مسئولیت) حضور پیدا می‌کنند، وعده مشخص و خاصی نداد؛ نه در حوزه اقتصاد و نه حتی در مسائلی مانند سفرهای استانی و… در واکنش‌اش به مثلاً رشد ۸ درصدی «به شرطها و شروطها» بود. به نظر شما چنین سخنانی چقدر قابل پذیرش از سمت مردم و چقدر درست است؟

وعده بیهوده دادن بد است. وگرنه وظیفه مسئول این است که نقشه ایده‌ای که براساس آن رئیس‌جمهور، وزیر یا مسئول شده را مشخص کند. مشخص نبودن نقشه راه‌ مربوط به دوران انتخابات ریاست‌جمهوری و رقابت‌های آن است. در این گفت‌وگو گفتند که ما از کارشناسان استفاده می‌کنیم. این کلی‌گویی است. در تمام دوره‌ها که بشر دست به برنامه‌ریزی زده، از کارشناسان آن حوزه استفاده شده است. در حوزه‌هایی مانند ارز، بنگاه‌داری بانک‌ها، اقتصاد، بخش خصوصی، عملکرد بانک مرکزی و… اختلافات کارشناسی وجود دارد. به‌عنوان مثال اختلاف نظر بین آقای صمصامی در مجلس و آقای همتی در دولت وجود دارد و این اختلاف بین کارشناسان است. باید مشاوران پزشکیان متوجه باشند که زمان در گذر است و مطالبات مردم به شدت خود را نشان می‌دهد و به‌ویژه در سفرهای استانی به شکل نامه، شفاهی و… ظهور و بروز پیدا می‌کند. بنابراین ایشان – پزشکیان – باید برنامه خود را برای این موضوعات بیان کنند.

 

*پزشکیان از جذب سرمایه مالی و ایرانیان متخصص در خارج در برنامه دیدار با رهبری پیش از سفر به آمریکا گفت. تحلیل‌تان از این هدفگذاری چیست؟

پزشکیان را سرشار از امید می‌بینم و نوع رفتار و گفتارشان این امید را نشان می‌دهد. حتی 13 موردی که مقام معظم رهبری در اولین جلسه هیئت دولت اعلام کردند، بسیار کاربردی است. این نکات براساس تجربه مقام معظم رهبری در دوره ریاست‌جمهوری و پس از آن در جایگاه رهبری با رئیس‌جمهورهای مختلف اعلام شده است. فکر می‌کنم بخش عمده تلاش مشاوران پزشکیان و وزرا باید این باشد که مشت رئیس‌جمهور را از برنامه‌های تحولی و امیدوارکننده پر کنند. اگر مطالبات به همان ترتیب قبلی باقی بماند و اگر دولت نتواند شگفتی ایجاد کند، امید مردم به دل‌نگرانی و ممکن است به یک اعتراض تبدیل شود. یکی از مهم‌ترین نگاه‌ها این است که منابع سرمایه‌گذاران خارجی یک فرصت است.

در داخل باید بخش خصوصی فعال شود و از تجمیع سرمایه مردم به رشد اقتصادی برسیم. از سوی دیگر باید از سرمایه‌گذاران خارجی نیز استقبال و استفاده شود. مقام معظم رهبری اعلام کردند: «ما نمی‌خواهیم با یک کشور مذاکره و مراوده داشته باشیم، اما می‌توان با آن کشورها در برخی از حوزه‌ها تعامل داشت.» در حقیقت استفاده از امکانات فناوری، صنعتی و تکنولوژی، ربطی به موضع سیاسی بسیاری از کشورها ندارد. مثلاً برخی از کشورهای منطقه ممکن است موضع سیاسی دیگری داشته باشند اما حاضر هستند در تعامل بازرگانی و… با ما وارد گفت‌وگو شوند و ما باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

 

*و در نهایت جمله «ما با شماییم» که رئیس‌جمهور پزشکیان رو به دوربین و خطاب به مردم آن را مطرح کرد و تاکید بسیار بر شنیدن صدای همه، ایجاد عدالت به‌ویژه آموزشی و تلاش دولت برای وفاق ملی و مسئله فضای مجازی و رفع فیلترینگ، بخش‌های قابل توجه این گفت‌وگو بود. نظرتان درباره این موارد و نوع نگاهی که پزشکیان نسبت به اینها داشت، چیست؟

تمام این صحبت‌ها همان سرفصل‌های دوره مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری است که بسیار هم دلنشین است. اما وقتی بابی باز می‌شود و می‌گویند ما با شما هستیم باید سازوکار آن نیز مشخص و مهیا شود. مثلاً مردم مطالبات خود را در سامانه‌ای بیان کنند و پس از دسته‌بندی شدن این مطالبات به وزرا ارجاع شود تا نسبت به آن اقدام شود. اگر این مطالبات نیاز به قانونگذاری دارد، دولت لایحه آن را تهیه و به مجلس ارائه کند و اگر مطالبات با آیین‌نامه‌های اجرایی حل می‌شود، این آیین‌نامه‌ها ابلاغ شود. اما نکته مهم این است که تغییر برخی از رویه‌ها و دستورالعمل‌ها اهمیت دارد. اینکه مردم را به سفره‌خانه خود تعارف کنیم بسیار پسندیده است.

اما اگر در باز شد و مردم وارد خانه شدند باید مقداری که مردم را تحریک کردیم باید سر سفره غذا فراهم شده باشد. من فکر می‌کنم تمام وزرا باید با انرژی‌ای که پزشکیان با مردم سخن می‌گویند، وارد صحنه عملیاتی و مدیریت شرایط شوند. به عنوان مثال اگر در یک سفر استانی آمار تغییر نکردن قیمت‌ها یا متعادل نبودن درآمدها با قیمت‌ها اعلام می‌شود، باید مورد توجه و پیگیری وزرا و رئیس‌جمهور قرار گیرد. در حال حاضر بیش از 11 میلیون کارگر در ایران وجود دارد. هنوز توافق واقعی بین کارگر، کارفرما و دولت برای ضریب افزایش حقوق و دستمزد کارگران انجام نشده و در جلسه پایان سال نماینده کارگران خارج شدند و شرایط کارگران و دستمزد آنها از چالش‌های بزرگ کشور است.

من می‌دانم که برای دولت با وجود کمبود مالی جلب رضایت کارگران کار آسانی نیست همانطور که جلب رضایت معلمان، پرستاران و کادر درمان و… نیز آسان نیست. اما اینکه فقط بگوییم ما به فکر شما هستیم و صدای شما را شنیدیم، کافی نیست. بعد از شنیدن صدا پاسخ مهم است. وقتی می‌گوییم صدای شما را شنیدیم، اطمینان حاصل می‌شود که شنونده باید پاسخ مناسب ‌دهد. دعا می‌کنم پزشکیان در این صداهایی که شنیده و می‌شنود، با وجود محدودیت منابع موفق شود. از سوی دیگر فکر می‌کنم که باید توجه ویژه‌ای به قراردادهای شانگهای، بریکس و… شود تا وعده‌های آن زودتر محقق شود و بتواند دست دولت را بگیرد. در قسمت دوم سال بسیاری از پروژه‌ها باید راه بیفتد در غیراین‌صورت دولت نمی‌تواند به درستی خدمات‌رسانی کند.

ضمن آنکه دولت اگر بخواهد جلوتر از مجلس به صداهایی که شنیده، پاسخ دهد باید جلسات ویژه کاری بگذارد تا از روزمرگی خلاص شود و لایحه بودجه جدید و کارآمدی را با دیدگاه رئیس‌جمهور تهیه و تدوین و به مجلس ارائه کنند. در حال حاضر آموزش و پرورش و هزینه‌های سنگین آموزشی در کنار مشکلات و مسائل کارگری و… مهم است و باید به آن توجه ویژه شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *