هاشمي در اين برهه حساس به تكليف تاريخي خود عمل نكرد

2

عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با بيان اينكه هاشمي در اين برهه حساس به تكليف تاريخي خود عمل نكرد گفت: مردم در انتخابات دچار ترديد نشده‌اند بلكه يك عده از خواص و نخبگان ساده‌لوح ما دچار ترديد شده‌اند.

 

مجتبي شاكري عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، در خصوص سخنان هاشمي رفسنجاني در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته اظهار داشت: نقش هاشمي رفسنجاني در جريان انتخابات به خصوص در جمع معترضين خيلي زياد بوده و الان هم مي‌باشد و قاعدتا بعد از سخناني كه مقام معظم رهبري داشتند انتظار مي‌رفت كه هاشمي با توجه به نفوذي كه در معترضين دارند از اين نفوذ براي اين كار استفاده كنند.

وي افزود: هاشمي رفسنجاني بايد همان رفتاري كه مرحوم آيت‌الله طالقاني در رابطه با اشخاصي كه مي‌خواستند او را در مقابل امام قرار دهند انجام داد، انجام مي‌دادند ولي وي از آيت‌الله طالقاني اسم برد اما مثل ايشان حركت نكرد و دست رد به سينه‌ اشخاصي كه با تكيه به او رفتار خلاف قانونشان را ادامه مي‌دهند نزد، بلكه تحليل مبهمي از تاريخ و دوران پيامبر اكرم و مشكلاتي كه حضرت علي بعد از ارتحال پيامبر داشت و حتي اين قطعه از تاريخ را با شرايط فعلي منطبق نكرد. شاكري با بيان اينكه هاشمي چند نكته در پايان سخنانش داشت تصريح كرد: بخشي كه دعوت به قانونگرايي بود خوب بود ولي او چند نكته گفت كه آنها نقض واضح توصيه‌اي بود كه كرد. عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران ادامه داد: هاشمي در بند دوم صحبتش شوراي نگهبان را مطرح كرد و اينكه شوراي نگهبان فرصتي داد، شوراي نگهبان شعبه‌اي از قانون اساسي و يك نهاد قانوني است، جا داشت او محكم از حركت قانوني شوراي نگهبان دفاع مي‌كرد و اعتراضات بعد از اعلام نظر شوراي نگهبان را غير قانوني مي‌دانست ولي مبهم از اين قضايا عبور كرد. وي با اشاره به نكته سوم سخنان هاشمي اظهار داشت: اين بخش از سخنان او كاملا خلاف قانون بود، يعني كسي كه ابتدا مردم را دعوت به قانون مي‌كند در بند سوم صحبتش بحث از آزادي زندانيان مي‌كند، هاشمي بايد بداند قاضي نيست و قانون و قوه قضائيه بايد قضاوت كنند. شاكري ادامه داد: هاشمي مطابق همان بند اول صحبتش كه گفت همه بايد تابع قانون باشيم، بايد مي‌گفت كه قانون به امور زندانيان رسيدگي كند و آنهايي را كه مجرم هستند به سزاي اعمالشان برساند و آنهايي كه درحد آزاد كردن هستند را آزاد كند، نه اينكه در نماز جمعه خودش را جاي قاضي قرار بدهد و بگويد اتفاقي نيافتاده و فرمان به آزادي زندانيان بدهد. وي در خصوص بخش ديگري از سخنان هاشمي اظهار داشت: بخش چهارم سخنان هاشمي هم خلاف قانون بود، اگر در اين اغتشاشات كسي آسيب ديده بايد ديد مجرم كيست؟ مجرم كسي است كسي كه با علم به اينكه درگيري ايجاد مي‌شود تظاهرات و تجمع غيرقانوني مي‌كند. عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران در خصوص اغتشاشگران و حافظان امنيت اظهار داشت: كسي كه آمده تجمع غيرقانوني كرده و افرادي را مجروح كرده و خودش هم مجروح شده با كسي كه آمده آرامش را ايجاد كند و مجروح مي‌شود يكي نيست و در اين بحث هاشمي بسيار گنگ صحبت كرد و ترديد جديدي ايجاد كرد، مردم دچار ترديد نشده‌اند، يك عده از خواص و نخبگان ساده‌لوح ما دچار ترديد شده‌اند، كساني كه در شب انتخابات بحث تقلب را مطرح كرده‌اند ترديد را به جان مردم انداخته‌اند. وي با بيان اينكه در روزهاي قبل و حتي روز انتخابات هيچ درگيري در بين مردم رخ نداد و منظم‌ترين انتخابات برگزار شد تاكيد كرد: هاشمي بايد به واسطه نامه‌اي كه براي رهبري نوشت و به نوعي دعوت به نافرماني مدني كرد، عذرخواهي مي‌كرد.

شاكري ادامه داد: لذا هاشمي در اين خطبه به تكليف تاريخي خود عمل نكرد و رسالتي را كه طالقاني در آن مقطع خيلي خوب انجام داد او در اين مقطع انجام نداد و حتي مشابه آيت‌الله خزعلي هم عمل نكرد، خزعلي وقتي ديد اطرافيانش راه ديگري را مي‌روند به صراحت از آنها تبري جست و از آنها فاصله گرفت ولي هاشمي با علم بر اينكه فرزندانش در سازماندهي و حركت دادن مردم به خيابان‌ها در انتخابات نقش داشتند اشاره‌اي به اين ماجرا نكرد و تاريخ در مورد او قضاوت خواهد كرد. شاكري در ادامه خاطرنشان كرد: جا داشت هاشمي تاكيد كند كه فصل‌الخطاب همه ما مقام معظم رهبري است و همه را به اين راه دعوت كند ولي من در صحبتش نشنيدم كه از رهبري سخن بگويد در حالي كه مقام معظم رهبري در سخنانشان از هاشمي خيلي دفاع كردند و جا داشت هاشمي به دوستانشان كه برخي از آنها هتاك هستند به خاطر بي‌حرمتي‌هايي كه نسبت به رهبري داشتند تذكر مي‌داد

دیدگاه ها غیرفعال است