فرانسه به دنبال پيدا كردن جاي پا در خاورميانه است

5

خبرگزاري فارس: يك كارشناس مسائل سياسي با اشاره به اظهارات ضد ايراني اخير مقامات فرانسوي گفت كه بيان اين سخنان از سوي دولتمردان فرانسوي با هدف پيدا كردن جاي پاي از دست رفته خود در خاورميانه است.

 

مجتبي شاكري فعال سياسي و عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس درباره اظهارات ضد ايراني مقامات فرانسوي و بزرگنمايي خطر موهوم حمله اسرائيل به ايران، گفت: با توجه به اينكه به طور سنتي بخشي از خاورميانه و درياي مديترانه در دو سده گذشته به نوعي حوزه نفوذ كشور فرانسه بود و برخي از كشورهاي اين منطقه در ابتداي سده بيستم تحت الحمايه فرانسه بودند اكنون با گسترش سيطره آمريكا بر بخش اعظم كشورهاي منطقه فرانسوي‌ها احساس مي‌كنند بايد در اين بخش از خاورميانه حضور داشته باشند و با تلاش‌هايي كه از سوي فرانسوي‌ها شاهد هستيم به خوبي اين مساله مشهود است.

وي با اشاره به سخنان اخير وزير امور خارجه فرانسه و سخنان مشابه چندي قبل ساركوزي رئيس جمهور اين كشور افزود: اين گونه اظهارات رئيس جمهور، نخست وزير و ديگر مقامات فرانسوي بسيار حساب شده و با قصد و نيت خاصي بيان مي‌شود و بيانگر اين خواست فرانسوي‌ها است كه خواهان احياي نفوذ خود در منطقه هستند و به واقع اين مواضع كاركرد ديگري ندارد.

اين فعال سياسي در ادامه خاطر نشان كرد: الان فرانسوي‌‌ها نگاه مي‌كنند كه نفوذي در لبنان ندارند و از اين مساله بسيار احساس خطر مي‌كنند هم اكنون حزب الله سيطره زيادي بر تمامي اقوام و طوايف لبناني پيدا كرده است و فرانسه اين مساله را به سود خود نمي‌بيند. آنها احساس مي‌كنند اگر در صحنه فرانسه و سوريه نفوذ خود را از دست بدهند ديگر جاي پايي در خاورميانه نخواهند داشت و اظهاراتي از اين دست كه از سوي فرانسوي‌ها مطرح مي‌شود با هدف بزرگنمايي خطر اسرائيل براي كشورهاي عربي است و آنها به اين ترتيب مي‌كوشند به كشورهاي عربي اين پيام را بدهند كه براي حفاظت از خود در مقابل اسرائيل به كمك فرانسه نياز دارند.

شاكري با اشاره به برگزاري نشست كشورهاي حاشيه درياي مديترانه به ابتكار فرانسوي‌ها گفت: اگر چه فرانسوي‌ها به طور مستقيم ايران را هدف حملات اسرائيل نشان مي‌دهند اما با اين اظهارات پيام روشني نيز به برخي كشورهاي منطقه از جمله لبنان و سوريه مي‌فرستند. وي افزود: جمهوري اسلامي نسبت به تهديدات بالقوه و بالفعل رژيم صهيونيستي بصيرت دارد و تمامي ابعاد توان نظامي اين رژيم براي ما روشن است اما فرانسوي‌ها اينگونه القاء مي‌كنند كه در مقابل اسرائيل نياز به كمك و حمايت فرانسه داريد. شاكري خاطر نشان كرد: يك نكته ديگر در مورد فرانسه اين است كه بعد از سقوط بلر در انگلستان اكنون ساركوزي سياست پيروي از آمريكا را در عرصه بين‌المللي برعهده گرفته است و شاهد ايفاي نقش گذشته بلر از سوي ساركوزي هستيم. اظهاراتي كه امروز از سوي رئيس جمهور فرانسه مطرح مي‌شود پيش از اين از زبان بلر شنيده مي‌شد و اين لحن و شيوه سخنان فرانسوي‌ها البته براي جمهوري اسلامي سابقه دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است