شش عنصر حیاتی انقلاب اسلامی از منظر مجتبی شاکری

2

رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ضمن برشمردن شش عنصر حیاتی برای دوام و بقای انقلاب اسلامی، بر ضرورت پایمردی در برابر تهدیدات دشمن تاکید کرد و هشدار داد: کارگزاران بزدل و ترسو نمی توانند مقابل تهدیدهای دشمن بایستند.

مجتبی شاکری در همایش سراسری جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، از جانبازان به عنوان سرامدان روزگار و پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت یاد کرد و گفت: عظمت جانبازان در کلام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری توصیف شده و ملکوت این قبیل جلسات بزرگتر از چیزی است که در ظاهر به نظر می رسد. 

شاکری با تاکید بر اینکه جانبازان باید قدر این نعمت را بدانند و این عظمت را برای انقلاب هزینه کنند، یادآور شد: بزرگان بسیاری همه هستی خود را برای باقی ماندن اسلام و انقلاب اسلامی هزینه کرده اند و ما باید دنباله رو آنها باشیم.
وی با تاکید بر اینکه ما اکنون در یک صحنه آزمون بزرگ مقابله با استکبار قرار گرفته ایم، گفت: با نگاهی به مسیر سپری شده تاکنون، در میابیم که اگرچه همه معصومان اعم از انبیاءالهی و امامان برای اقامه دین تلاش کردند اما این تلاش ها و حرکت ها طی قرن های گذشته منتج به استقرار حکومت نشد. برای ما که با دغدعه مشترک اکنون در یک قرارگاه گرد هم آمده ایم تا خود را برای کارهای بزرگتر و عملیات های پیش رو آماده کنیم، مهم است که بدانیم با وجود انرژی قوی که در کلام پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار وجود داشت، چرا به نتیجه نهایی نرسیدند؟ پس از استقرار دین اسلام توسط پیامبر اکرم (ص) نیز، حکومت امام علی (ع) تشکیل شد اما دیری نپایید و از آن پس ائمه در حاشیه حکومت ها قرار گرفتند و کسان دیگری به ناحق به عنوان حاکم اسلامی در جایگاه امامت جامعه نشستند.
وی با تاکید بر ضرورت بررسی این موضوع که چه چیزی افراد را در صحنه عمل از مسیر قرآن و اسلام دور می کند، گفت: باید با ملاحظه دوران گذشته و عبرت از آنچه در قرن های پیشین بر اسلام و جامعه اسلامی گذشته است، عملیات امروز خود را طراحی کنیم.
شاکری سپس به تشریح شش موضوع مهم و کلیدی برگرفته از فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری پرداخت که به اعتقاد او، در صورتی که استکبار موفق شود افراد جامعه اسلامی را از هر یک از این موضوعات جدا کند، انقلاب اسلامی با همه عظمتش به مقصد نخواهد رسید.

مسئول کمیته سیاسی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی نخستین مزیت جامعه ما را «اسلام ناب و انقلابی» برشمرد و گفت: دین اسلام برای اداره جامعه و یکایک عرصه های فعالیت فردی، جمعی و بین المللی بشر برنامه دارد. قطعا سرنوشت شوم منافقان حاصل تنزل از اسلام ناب انقلابی و فقاهتی بود. کمااینکه به دلیل جدایی از همین اسلام ناب، نهضت آزادی نیز به زباله دان تاریخ پیوست؛ ملی گرایانی که حتی گرایش مذهبی هم داشتند نتوانستند دوام بیاورند و متحجران نیز اندیشه امام خمینی (ره) را برنتافتند و حذف شدند.
وی تاکید کرد: برخی از کسانی که تا همین سال های اخیر جزو انقلابیون بودند، اکنون تنزل کرده و مدعی می شوند که دین نمی تواند جامعه را اداره کند و ما ناچار هستیم به قواعد بین المللی بپیوندیم. این افراد عقیده دارند که اگردین مانع است، باید دین را بتراشیم، نه قواعد بین المللی را. اما قطعا دینی که توسط اندیشه های امانیستی و مکتب سکولاریسم تراشیده شود دیگر دین نیست و نمی تواند آن گونه که شایسته است در جامعه حضور داشته باشد.
شاکری با اشاره به اینکه در صورت لطمه به این دین اصیل، تمسک به دیگر ارزش های انقلابی هم نمی تواند راهگشا باشد، گفت: نباید تصور شود که خطری در آینده پیش روی ماست و با توسل به اسلام ناب و انقلابی باید با آن روبرو شویم. بلکه خطر همین حالا ما را تهدید می کند و در آن غوطه وریم. همین حالا شمار کتاب هایی که در مباحث گوناگون نظری، هنری، فرهنگی و اقتصادی با محتوای هجمه به دین و اسلام انقلابی منتشر می شود فراوان است و در عرصه رمان، تئاتر و سینما نیز دچار این عارضه هستیم. از این رو باید برای مواجهه با مخاطرات این چنینی آماده باشیم.
عضو جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی دومین موضوع و عنصر مهم جامعه انقلابی را «ساختار مناسب» عنوان کرد و در این رابطه توضیح داد: اسلام انقلابی و مکتب امام (ره) زمانی می تواند عمل اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهد که در ساختاری مناسب عرضه شود. چرا که دین بدون ساختار ماندگار نیست.
شاکری در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود عظمت بلند نام میرزای شیرازی در جنبش تنباکو، او نتوانست حکومتی بنا کند. میرزای شیرازی موجی در مقابل اقتصاد تحمیلی انگلیس ایجاد کرد اما نتوانست به صورت بنیادین دین را در اداره جامعه وارد کند. کمااینکه کار شهید مدرس نیز در همین دسته و تنها ایجاد موج بود. اما امام خمینی (ره) با ایجاد یک ساختار نظام مند و مجموعه حقوقی به هم پیوسته، یک مدل حکومتی ایجاد و آن را در جامعه پیاده کرد.
به اعتقاد این عضو شورای شهر تهران، وحشت استکبار از اسلام نابی که امام خمینی (ره) پرچمدار آن در عصر کنونی است، ناشی از وجود همین ساختاری است که قابلیت مدل سازی در دیگر کشورها نظیر لبنان، بحرین، یمن، سوریه، افغانستان و حتی کشورهای اهل تسنن را دارد.
شاکری با بیان اینکه استکبار تلاش می کند این ساختار دینی در حاکمیت کشور را از ما بگیرد، گفت: جریان فاسدی به دنبال برگزاری رفراندوم برای تغییر در قانون اساسی بوده اند اما اگر این ساختار و قدرت ولایت فقیه بشکند، دیگر قرارگاهی برای ایستادگی مقابل استکبار باقی نمی ماند.
سومین عنصر حیاتی برای جامعه اسلامی که شاکری به آن اشاره کرد، «آرمان ، اصول و ارزش های انقلابی» مبتنی بر کتاب و سنت است که باید در قالب ساختار اسلام انقلابی در جامعه جاری شود.
وی با تاکید بر اینکه در ارزش های انقلابی به جای نگاه دنیاطلبانه، باید همواره نگاه وحیانی حاکم باشد، گفت: نباید اجازه دهیم اصول و ارزش ها تغییر کند و اشرافیت به منزله ارزش معرفی شود.
شاکری با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس در سال 84، گفت: ایشان در آن جلسه به نمایندگان توصیه کردند: «برای خدا این چهارسال را وقف کنید؛ مثل اینکه انسان مالی را، زمینی را، خانه ای را وقف می کند؛ و بگویید برای زندگی و آینده خودمان نمی خواهیم از این چهار سال و از این موقعیت استفاده کنیم؛ خدای متعال هم متقابلا چشم شما را روشن می کند». بنده هم در دیدار اعضای شورای چهارم با حجت الاسلام روحانی، رییس جمهور این توصیه رهبری را گوشزد کردم و از رییس جمهور خواستم همین توصیه را سرلوحه کار دولت قرار دهد و اعضای شورای شهر هم به خود و شهردار منتخبشان چنین توصیه ای داشته باشند.
وی با بیان اینکه چرب و شیرین دنیا به تدریج اثرمی کند، خاطره ای را از امام خمینی (ره) نقل کرد و گفت: زمانی برای بیت امام (ره) نرده هایی با شکل و شمایل خاص که هزینه بر بود نصب کرده بودند. امام خمینی (ره) از حاج احمدآقا علت را جویا شدند و ایشان گفتند که برای تامین امنیت نوه خردسال امام (ره) که با ایشان قدم می زند، این نرده ها تعبیه شده ه است. امام در واکنش به این اظهارات خطاب به حاج احمد آقا فرمودند: «آدم قدم به قدم طاغوتی می شود و برای هر قدمش هم توجیه شرعی دارد…».
شاکری وجود «انسان هایی کارآمد و کارگزارانی» از جنس انقلاب در ساختار نظام اسلامی را چهارمین عنصر مهم و حیاتی برای تداوم انقلاب اسلامی تا زمان شکل گیری حکومت اسلامی به دست امام زمان (عج) دانست و گفت: نمی توان با نماینده مجلس غیر انقلابی، مصوبه انقلابی گذراند؛ نمی شود وزیری که به مذاکره می رود از جنس فرزندان انقلاب نباشد و در عین حال تصمیم انقلابی در مذاکرات اتخاذ شود. از دل افراد غیرانقلابی جاسوسانی نفوذی متولد می شوند که در داخل محرمانه ترین لایه مذاکرات برجام هم حضور دارند و ما باید به طور مدام این رخدادها را رصد کنیم چراکه اگر این نقاط دیده بانی نشود، انقلاب اسلامی در همین نقاط می شکند.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مدیریت فضای مجازی، بر ضرورت ورود نیروهای انقلابی به این عرصه تاکید کرد و در ادامه افزود: سکوت در قبال برخی اعمال افراد غیرانقلابی در مسندهای گوناگون، انحراف از مکتب امام و شهداست
شاکری «ترس از تحریم و محاصره» را به عنوان پنجمین عنصر موثر بر ماندگاری انقلاب اسلامی معرفی کرد و گفت: نباید از این بترسیم که در شرایط سخت بر ما چه خواهد گذشت. نباید ارتباط با خدا را کنار بگذاریم و همواره باید ایمان داشته باشیم که خداوند مظلوم را در شرایط سخت حمایت خواهد کردآزمون قرار گرفتن در تحریم ها از جنس همان آزمون هایی است که مجاهدت در دفاع مقدس را رقم زد. جوهره اعتماد به خود در شکستن تحریم ها مجاهدت در پیاده کرد اقتصاد مقاومتی است. کما اینکه در دوران دفاع مقدس نیز وعده غلبه عده اندک بر عده کثیر به اذن خدا محقق شد و توانستیم مقابل رژیم بعث عراق و اجماع اروپایی و امریکایی علیه خود بایستیم. امروز هم در عراق خبری از رژیم بعث نیست و این کشور به یک جامعه اسلامی بدل شده که رای و نظر مراجع بزرگی نظیر آیت الله سیستانی در آنجا حاکم است و اداره کشور در ید حشد الشعبی و حاکمان اسلامی است.
عضو جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با بیان اینکه نباید با تحریم ها از موضع انفعال برخورد کرد، افزود: همانگونه که هجوم دشمن بعثی را به فرصت تبدیل کردیم، باید تحریم ها را نیز به فرصت تبدیل کنیم. چراکه اگر در قبال تحریم ها منفعلانه عمل کنیم به موجودات لیبرال، خموده و افسرده ای بدل می شود که نسبت به امام و انقلاب و ارزش ها متعرضند.
شاکری در ادامه، «تهدید و نحوه مواجهه با آن» را به عنوان ششمین عنصر مهم و کلیدی در انقلاب اسلامی دانست و یادآور شد: کارگزاران بزدل و ترسو نمی توانند مقابل تهدیدهای دشمن بایستند. امروز نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در برابر کوچکترین تحرکات دشمن می ایستد و این حاصل روحیه شهادت طلبی است. کمااینکه فرانسیس فوکویاما نیز جامعه انقلابی را این طور تشریح کرده که دو عنصر «انتظار» و «شهادت طلبی» در آن چیره است.
وی ابراز عقیده کرد: جنس انقلاب این گونه نیست که در صورت رسیدن به یک نقطه مشخص، خود را موفق و همه چیز را تمام شده بدانیم. انقلاب همچون یک نماز است که از زمانی که نیت می کنیم تا وقت سلام باید مراقب باشیم. در هر کجا که از نیت و آداب نماز بازگردیم و نماز را بشکنیم، نماز دیگر نماز نیست. انقلابی بودن نیز همچون همین نماز است. اگر ما با تمام فراز و فرودهای انقلاب خود را تاکنون حفظ کرده و در محاسبات خود اشتباه نکرده ایم، باید همچنان و دم به دم مراقب باشیم که دچار خطا نشویم. کمااینکه حق متعال از آنجا که انسان دائما در معرض غفلت قرار دارد، پنج نوبت نماز در طول شبانه روز را واجب کرده است.
شاکری با بیان اینکه همه باید مراقب باشیم تا زمانی که به استقبال امام عصر (عج) خواهیم رفت، در پرچم داری خون شهدا دچار غفلت و انحراف نشویم، گفت: اگر در هر یک از شش عنصری که ذکر شد ضربه بخوریم، در زمینه دیگر عناصر و ارزش ها نمی توانیم قد علم کنیم. از این رو توجه به این شش حوزه در همه اوقات امری ضروری است.

دیدگاه ها غیرفعال است