شاکری: عدالت در قانون جدید احزاب نادیده گرفته شده است/ کمالی: همه احزاب درباره ایرادات قانون جدید احزاب متفق‌القول هستند/ انتقاد میرزائی‌نیکو از عدم رأی‌ نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده

1

میزگرد قانون جدید احزاب؛ مزیت‌ها و معایب با حضور نمایندگان و فعالان حزبی با رویکرد بررسی قانون جدید احزاب در خبرگزاری فارس برگزار شد.

گروه احزاب خبرگزاری فارس– میزگرد «قانون جدید احزاب؛ مزیت‌ها و معایب» با حضور آقایان «حسین کمالی» رئیس خانه احزاب و دبیرکل حزب اصلاح‌طلب کار، «قاسم میرزایی‌نیکو» عضو کمیسیون ماده 10 احزاب و «مجتبی شاکری» دبیرکل حزب اصولگرای جانبازان انقلاب اسلامی در خبرگزاری فارس برگزار شد. 

فعالان حزبی در این نشست به سؤالات مختلف پیرامون مزایا و معایب، تقویت رویکرد حزبی در ساختار ریاستی جمهوری اسلامی، نظارت‌ها، کمک‌های دولت به احزاب و نقش احزاب در تدوین قانون جدید پاسخ دادند. 

آنچه در ادامه می‌آید مشروح اظهارات این میزگرد است:

شاکری: قانون جدید احزاب در یک فضای جزیره‌ای تدوین شده است/ خانه احزاب یک خانه سرد و بی‌روح است/ جای خالی عدالت در قانون احزاب

مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در ابتدای این نشست درباره قانون احزاب فعلی و نقاط مثبت و منفی آن اظهار داشت: من معتقدم بخش‌هایی از قانون جدید احزاب قابل نقد است هرچند با بخش‌هایی از آن موافق هستیم، قانونی که ابلاغ شد و با یک فاصله زمانی که از قانون قبلی تدوین شد وضعیتی را ایجاد کرد و توانست برخی از نیازهایی را که قانون باید به آن بپردازد مورد توجه قرار دهد. 

*قانون جدید احزاب در شکل، فرم و شناسنامه‌دار کردن احزاب مؤثرتر است

شاکری ادامه داد: البته نسبت به قانون جدید احزاب به نظر می‌رسد بخش‌های مثبت آن نسبت به قانون قبلی در شکل، فرم و شناسنامه‌دار کردن احزاب مؤثرتر است اما در وضعیت موجود کارکرد احزاب و تأثیرگذاری آن‌ها در بخش حاکمیت و نظام در یک موقعیتی قرار گرفته که باید این‌ها را مورد ملاحظه قرار داد، یعنی اگر فضای بیرون از احزاب را ملاحظه نکنیم در داوری دچار مشکل می‌شویم.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی تصریح کرد: هرچند تعداد احزاب و کسانی که گردهم می‌آیند و اساسنامه و مرام‌نامه‌ای دارند یک امر مثبتی است و مشارکت سیاسی را بالا می‌برد اما به طور طبیعی احزاب بالاتر از لایه حزبی‌ که دارند یک لایه جبهه‌ای و جریانی نیز دارند. 

وی ادامه داد: با وجود اینکه تعداد احزاب فراوان هستند اما در کشور بیش از دو یا سه جریان نداریم و نحله‌های فکری و جریانی زیاد نیستند، اما مضیقه ما این است که ما روابطی را قرار داده‌ایم که نه‌ تنها کمک چندانی به احزاب نمی‌کنیم بلکه می‌خواهیم اسناد مالی آنها را ببینیم و در عین حال موانعی که وجود دارد را برطرف نکردیم. 

شاکری افزود: کارکرد احزاب آموزش و عضوگیری، رصد کردن جامعه، ارائه برنامه، مشاوره دادن درباره انتخابات، ایجاد وحدت بین احزاب همفکر و نقد کردن اتفاقات درون جامعه است. 

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی تأکید کرد: چنانچه این کارکرد وجود نداشته باشد و از یک جریان فکری در انتخابات ریاست‌جمهوری یا مجلس افراد آن جریان کرسی‌ها را در اختیار بگیرند، هیچ مانعی برای اظهارنظر آن‌ها نیست و رسانه ملی هم مجبور است مواضع آنها را پوشش دهد یعنی چهره‌های اصلی هر حزب می‌توانند این کارکرد را داشته باشند و مواضع حزب را با استفاده از همین موقعیتی که دارند بیان کنند.

*ما در یک فضای جزیره‌ای قانون احزاب را تدوین کرده‌ایم 

وی با بیان اینکه فضای مجازی می‌تواند همه کارکردهای حزبی را داشته باشد بدون اینکه موظف باشد زیر بار نظارت حزبی برود یا اسناد مالی خود را منتشر کند،‌ خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ما دریک فضای جزیره‌ای قانون احزاب را تدوین می‌کنیم و نگاه جامع به این مقوله وجود ندارد لذا عدالت در این فرایند دیده نمی‌شود.

شاکری درباره اینکه قانون جدید احزاب چقدر ما را به سمت احزاب فراگیر می‌برد و چه مزیت‌هایی برای فعالان حزبی دارد، گفت: من فکر می‌کنم احزاب در این شرایط رو به افول می‌روند چون گزینه‌های مشابه دیگری مانند همین فضای مجازی یا فراکسیون‌های داخل مجلس و یا محافلی مانند روزنامه‌ها که کارکرد حزبی دارند، اما از تابلو و عنوان حزبی برخوردار نیستند. 

این فعال اصولگرا با بیان اینکه فعالیت‌هایی که گرد اشخاص شکل می‌گیرد و کارکرد حزبی پیدا می‌کند، جایگزین عمل حزبی شده است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد عدالت در این نوع فعالیت‌ها وجود ندارد، چراکه برای این جریانات چه دلیلی دارد مشقت ایجاد حزب که لازمه آن نظارت‌های مختلف است تقبل شود لذا افراد ترجیح می‌دهند که خود را به زحمت نیندازند.

*خانه احزاب یک خانه سرد و بی‌روح است

وی تأکید کرد: ما در حال حاضر می‌توانیم بگوییم «یک فرد، یک حزب» است چراکه هر فرد با دسترسی به فضای مجازی کارکرد یک حزب را پیدا کرده و در این زمینه ما رو به جلو حرکت نمی‌کنیم حتی خانه احزاب یک خانه سرد و بی‌روح و بی هیجان است که از حد و قواره مسائل صنفی جلوتر نمی‌‌رود در حالی که دولت‌ها مجالس و مباحث مهم کشور در قالب احزاب شکل گرفته است.

شاکری ادامه داد: میثاق همه احزاب قانون اساسی است اما چطور می‌توان از دل همین احزاب به اردوکشی خیابانی، تعطیلی مجلس یا تحریم‌ نهادهای نظام رسید؟ این نشان می‌دهد که این مجموعه کارکرد خود را نمی‌داند و درست تعریف نشده است.

* فهرست مطول وزارت اطلاعات از نفوذ افراد نشان می‌دهد راه را درست نرفته‌ایم 

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی تأکید کرد: برخی احزاب مقابل تصمیم نظام ایستاده‌اند و خارج از دایره نظام با خارجی‌ها بستند، مردم عادی که جاسوسی نمی‌کنند این مشکل در دل همین احزاب و تشکل‌هاست، این فهرست مطول وزارت اطلاعات از نفوذ افراد در احزاب و تشکل‌ها و پرونده‌هایی که هنوز باز هستند نشان می‌‌دهد ما مسیر را به درستی نرفته‌ایم.

*قانون جدید نتوانسته فضا را به صورت سه بعدی و با حضور رقبای احزاب ترسیم کند

وی با بیان اینکه قانون جدید احزاب صوری، شکلی و ظاهری است و نتوانسته فضا را به صورت سه بعدی و با حضور رقبای احزاب ترسیم کند، اظهار داشت: برآیند اجرای قانون احزاب باید فعال شدن و تاثیرگذاری احزاب در امور مختلف باشد و از این رو فعال‌ترین نهاد باید در کشور احزاب باشند نه اینکه بنشینند با یکدیگر گپ و گفت بزنند و سپس دعواهای خود را به سایت‌ها و روزنامه‌ها بکشانند.

شاکری ادامه داد: نکته دیگر این است که در غرب حزب دموکرات یا حزب جمهوری‌خواه متولی هستند؛ در حالی که در نظام جمهوری اسلامی محور ما قانون اساسی و استقلال و آزادی کشور است لذا فهمیدن این جایگاه بسیار حائز اهمیت است تا احزاب خود را با آن تنظیم کنند؛ در موقعیت‌های مختلف دیده‌ایم که برخی احزاب شعار «فتح سنگر به سنگر» یا «چانه‌زنی از پایین» و یا «نافرمانی مدنی» را دادند بنابراین اگر این قانون تصویب شود ما به نتیجه نمی‌رسیم.

*عدالت در قانون جدید احزاب نادیده گرفته شده است 

این فعال اصولگرا در ادامه با تأکید بر اینکه موضع کمک‌های دولت به احزاب مشخص نیست و احزاب در استان‌ها مشکل جا و مکان دارند،‌تصریح کرد: یکی دیگر از انتقادات ما این است که چرا انجمن‌های تخصصی در قانون جدید احزاب نیامدند، ممکن است اینها مسائل جزئی باشد اما بحث اصلی و اساسی ما همان موضوع عدالت است که دیده نشده و شاید بازنگری بعدی قانون این باشد که این مسائل به درستی دیده شود.

* چگونه از دل استقلال کشور دست دادن با دشمن بیرون می‌آید

وی تصریح کرد: همانطور که آقای کمالی دبیر حزب اسلامی کار اشاره داشت احزاب باید نوآوری و خلاقیت داشته باشند تا از دل این تکثر یک نوآوری شکل بگیرد، همه ما در مکتب امام و در ظل قرآن،‌ سنت و قانون اساسی هستیم و ماده 26 قانون اساسی می‌گوید که «احزاب، جمعیت‏‌ها، انجمن‌‏های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت» ما می‌گوییم چه اشکالی دارد هر حزب با هر سلیقه سیاسی استقلال کشور را مورد توجه قرار دهد، اما چطور می‌شود از دل این استقلال، دست دادن با دشمن بیرون می‌آید یا از دل آزادی کارکردهایی بیرون می‌آید که باعث انتقادات شدید امام یا مقام معظم رهبری می‌شود.

شاکری خاطرنشان کرد: مثلاً مجمع تشخیص سیاست‌های کلی را مطرح می‌کند اما نمایندگان مجلس را مجبور نمی‌کند که آن را اجرا کنند بلکه این سیاست‌ها به صورت قانون اجرا می‌شود و این به معنای بستن دهان و دست دیگران نیست بلکه باز گذاشتن راه برای آنهاست، آقای میرزایی‌نکو معتقد است که حزب دوچرخه نیست، بله دوچرخه همه جا دوچرخه است اما حزب همه جا حزب نیست، به قول شهید بهشتی حزب یک معبد است اما متأسفانه خانه احزاب ما نتوانسته استقلال،‌ آزادی و وحدت را تعریف کند.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا شما قانون جدید را در جهت پالایش و کنترل احزاب می‌دانید یا تقویت آنها، توضیح داد: اگر ما قانون را وسیله، ابزار و امکانی برای تحقق اهداف بدانیم و طبق آنچه در قانون اساسی تعریف شده حرکت کنیم نباید خروجی این مسئله بدحالی جامعه باشد و باید از ناحیه احزاب شاهد تحقق و تقویت قانون اساسی باشیم، نمی‌توان برای بانک‌ها قانون گذاشت اما در آخر به فقر، بدهکاری مردم، ایجاد ربا و اقتصاد فشل رسید چرا که این وضعیت نشان می‌دهد قانون نتوانسته وظیفه خود را به خوبی اعمال کند.

وی یادآور شد: باید در  این موقعیتی که قرار گرفته‌ایم آسیب شناسی درستی از بحث احزاب داشته باشیم و دائماً کار را به آینده ارجاع ندهیم، خانه احزاب باید به باشگاه تبدیل شود چرا که کلی و مبهم صحبت کردن درباره وظایف ما در قانون اساسی سودی ندارد.

* احزاب باید بین مبارزه با نظام یا حمایت از نظام دست به انتخاب بزنند

شاکری در پایان افزود: ما متأسفانه وارث وضعیتی هستیم که احزاب باید بین مبارزه با نظام یا حمایت از نظام دست به انتخاب بزنند، خانه احزاب حتماً مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست بلکه کارکرد مجمع برای خانه احزاب مد نظر ما است. احزاب باید به دنبال منافع ملی باشند و مطابق اصول حرکت کنند تا به یک هم‌افزایی برسند.

کمالی: همه احزاب درباره ایرادات قانون جدید «متفق‌القول» هستند/دستگاه‌های امنیتی باید با جاسوسان حزبی برخورد کند

به گزارش فارس، حسین کمالی رئیس خانه احزاب ایران در ابتدای این نشست درباره قانون احزاب فعلی و نقاط مثبت و منفی آن، اظهار داشت: متأسفانه بعضی‌ها در کشور ما فکر می‌کنند که احزاب یک پدیده نکوهیده است و حزب به معنای حزبی خود خیلی مورد پسند و وفاق نبود اما وقتی به نظر اسلام‌شناسان مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که یک نظر تأکیدی بر روی احزاب وجود دارد. 

وی در همین زمینه به نگاه ویژه امام (ره) به حزب جمهوری اسلامی اشاره و اضافه کرد: حضرت امام حتی اجازه داده بودند از محل وجوهات برای حزب جمهوری اسلامی هزینه شود بنابراین ایشان اصل تحزب را پذیرفته بودند که اجازه هزینه را می‌دادند.

*می‌توان با بهره‌مندی از قانون اساسی، احزاب مناسب را در کشور شکل داد

کمالی درباره قانون جدید احزاب نیز گفت: آنچه در قانون اساسی وجود دارد یک قانون مترقی محسوب می‌شود و می‌توان با بهره‌مندی از قانون اساسی، احزاب مناسب را در کشور شکل داد و از طریق احزاب به تجمیع نظرات اجتماعی پرداخت و فکر جمعی و تصمیم جمعی را سازمان داد.رئیس خانه احزاب ایران، شهید بهشتی، مقام معظم رهبری، شهید باهنر، مرحوم موسوی تبریزی و هاشمی رفسنجانی را از شخصیت‌های برجسته در نظام جمهوری اسلامی برشمرد که همواره بر فعالیت‌های حزبی تأکید داشتند.

وی به تعریف غربی‌ها از مقوله سیاست و تحزب پرداخت و گفت: غربی‌ها در بحث سیاست بر این باورند که هدف سیاست با کسب قدرت تحقق می‌یابد اما همه آنهایی که این نظریه را دارند در عملکرد، به منافع ملی و سرزمینی خود فکر کرده و آن را تعقیب می‌کنند.

*خواستن قدرت برای قدرت انسان را به قانون جنگل نزدیک می‌کند/ قدرت باید برای خدمت باشد

رئیس خانه احزاب ایران خاطرنشان کرد: ما براساس باورهای دینی خود معتقدیم که کسب قدرت باید برای خدمت باشد چرا که خواستن قدرت برای قدرت انسان را به قانون جنگل نزدیک می‌کند.

کمالی در عین حال بر این باور است که مفاهیم زور و سلطه چیزی نیست که در مفاهیم اسلامی مورد پذیرش قرار گرفته باشد.

وی افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی قانون احزاب را تصویب کرد اما در این قانون نقایص و نگرانی‌های زیادی وجود داشت که ایجاد محدودیت می‌کرد و این محدودیت‌ها ناشی از حضور برخی از جریانات ناهماهنگ با نظام اسلامی بود اما بعدها که قانون دوم شکل گرفت به جای برطرف کردن نقایص‌ها و محدودیت‌ها افزایش یافت و سعی کردند احزاب را در چهارچوب‌های کاملاً بسته و محدود قرار دهند.

رئیس خانه احزاب ایران نوع تنظیم و تصویب قانون احزاب را به برداشت قانون‌گذاران نسبت به احزاب دانست و تأکید کرد: برخی از این قانون‌گذاران در مقاطعی انجمن اسلامی و انجمن خیریه تعاونی را با یک حزب اشتباه می‌گرفتند و وقتی احزاب می‌گفتند که ما به دنبال کسب قدرت هستیم، می‌ترسیدند.

کمالی تصریح کرد: در یکی از جلساتی که بنده هم حضور داشتم شخصی صحبت و اعلام می‌کرد ما بحث سیاسی نداریم! احزاب اگر بحث سیاسی ندارند پس چه دارند؟ 

*احزاب باید با ارائه برنامه با هم بحث دیالکتیکی کنند

وی تأکید کرد: در حقیقت در چهارچوب نظام اسلامی و قانون اساسی و سیاست‌های پذیرفته شده و حاکمیت نظام اسلامی باید نوعی رقابت سالم، منطقی و همه جانبه بین احزاب و گروه‌ها به وجود بیاید و احزاب با ارائه برنامه با هم به یک نوع بحث دیالکتیکی یعنی جدل منطقی بروند.

به باور رئیس خانه احزاب ایران انتخاب افراد باید از میان برنامه‌ها باشد و به عبارتی مردم به احزاب و گروه‌ها رأی دهند تا آنها کار را اداره کنند. ما باید مظهر وحدت ملی یعنی رهبری انقلاب را در تصمیم‌گیری‌ها در موقعیت‌های خاص قرار دهیم و همه گروه‌ها باید بتوانند کاملاً به تساوی از امکانات استفاده کنند و نوعی از رقابت را شکل دهیم که جامعه به سمت توسعه انسانی حرکت کند.

کمالی حق انتخاب بیشتر را اولین شاخص توسعه انسانی عنوان و تصریح کرد: توسعه انسانی یعنی اینکه انسان‌ها بتوانند انتخاب کنند بنابراین وقتی برنامه‌ای وجود نداشته باشد همه به دنبال تخریب‌های شخصی می‌رویم ولی اگر رقابت‌ها بر روی برنامه و حساب و کتاب باشد در راستای وحدت ملی می‌توان یک رقابت منطقی را شکل داد.

وی در پاسخ به انتقاد شاکری در مورد بی‌روح بودن جلسات و نشست‌های خانه احزاب گفت: در یک مقطع آنقدر جلسات خانه احزاب گرم و با روح بود که اعضاء مدام از هم قندان پرت می‌کردند اما سعی کردیم خانه احزاب را از این حالت بیرون بیاوریم چرا که آن رویه منجر به انحلال خانه احزاب شد.

وی با بیان اینکه پس از بحث و جدل و مجادلات غیر منطقی به این نتیجه رسیدیم که خانه احزاب یک شورای صنفی باشد، گفت: در کل دنیا چیزی به اسم خانه احزاب وجود ندارد و این ابداعی خود ما است که البته سعی شد احزاب با هم هماهنگ  و با سیاست‌های کلان نظام به هم نزدیک شوند اما بعضی‌ها هیجانی با این مسئله برخورد می‌کنند و از استدلال سیاسی فاصله می‌گیرند و طبیعتاً بحث را به اوقات تلخی می‌کشانند.

رئیس خانه احزاب ایران  با اشاره به بازگشایی خانه احزاب در دولت یازدهم گفت: در نهایت قرار بر این شد خانه احزاب اصول وحدت‌زا را تعقیب کند و به اصول صنفی احزاب می‌پردازند تا با هم حرف زدن را تمرین کنند.

کمالی با بیان اینکه هیچ تنشی در سال گذشته در خانه احزاب وجود نداشته است، گفت: احزاب در خانه احزاب با هم سخن می‌گویند و سعی می‌کنیم سیاست‌های کلی را که مبنی بر حرکات وفاق‌آمیز و صنفی است را تعقیب کنیم.

وی درباره حزب جمهوری اسلامی  نیز اظهار کرد: من عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی بودم، بنده و آقای جاسبی با حکم مقام معظم رهبری و مرحوم هاشمی مسئولیتی را بر عهده داشتیم و دلیل اینکه در آن مقطع خواسته شد که فعالیت‌های حزب کاسته شود به دلیل حضور یک حزب در کشور و کار یک‌سویه بود و نوعی مجادلات در جامعه جریان یافته بود که این در زمان دفاع مقدس نمی‌توانست، مطلوب باشد.

رئیس خانه احزاب ایران ادامه داد: حزب جمهوری اسلامی تعطیل نشد بلکه فتیله آن پایین کشیده شد که در نهایت با تصمیم مسئولان حزب تعطیل شد.

*نگاه قانون جدید احزاب به تشکل‌ها «اداری» است/دستگاه‌های امنیتی باید با جاسوسان حزبی برخورد کنند 

کمالی درباره قانون جدید احزاب معتقد است که این قانون یک نگاه اداری به احزاب دارد و می‌خواهد احزاب مشابه و کپی شده بسازند در حالیکه یک اصول کلی پذیرفته شده در نظام وجود دارد که این اصول باید پذیرفته و رعایت شود و در سایر موارد باید اجازه دادن پیشنهادهایی متفاوت به احزاب داده شود تا مردم بتوانند انتخاب کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید یاد بگیریم متفاوت فکر کنیم و نظر داده و پیشنهاد دهیم تا مردم بتوانند انتخاب کنند چرا که این وسیله رشد، توسعه و پیشرفت کشور است.

رئیس خانه احزاب ایران  با بیان اینکه ما بعضی اوقات یاد گرفتیم که طرف مقابل را به سکوت دعوت کنیم، گفت: افراد را به سکوت وا می‌داریم تا تابع‌ شوند و در علوم سیاسی نیز به ما همین مسئله را می‌آموزند که مخالفین خود را به افراد منتقد و سپس به دوست تبدیل کنیم و همه را تشویق به مشارکت و اظهارنظر کنیم و از جمعیت خاموش استقبال نکنیم چرا که جمعیت خاموش بعدها به بغض خاموش تبدیل می‌شود و باعث لطمه دیدن اساس سیستم اداری و حکومتی خواهد شد.

کمالی در پاسخ به شاکری مبنی بر اینکه برخی از احزاب در طول تاریخ به دنبال جاسوسی برای برخی قدرت‌ها بودند، گفت: دستگاه امنیتی و اطلاعاتی باید با این دسته از احزاب برخورد شدید کنند چرا که هیچ کشوری فرآیند جاسوسی را در بین مردم خود را نمی‌پذیرد و باید از تمامیت و منافع خود دفاع کند اما برخی اوقات این بهانه‌ای می‌شود برای کنترل دیگران که درست نیست.

وی تأکید کرد: در یک نظام پایدار، تثبیت شده و جا افتاده باید اجازه فعالیت به کسانی که می‌خواهند در چهارچوب قانون اساسی کار کنند داده شود، تا بتوانند فعالیت کنند و مسئولیت بپذیرند و ارائه خدمت داشته باشند.

*همه احزاب درباره ایرادات قانون جدید احزاب متفق‌القول هستند 

رئیس خانه احزاب ایران با تأکید بر اینکه در رابطه با قانون احزاب تقریباً همه گروه‌ها و احزاب معتقدند که اشکالات عدیده‌ای به آن وارد است، گفت: در مورد این اشکالات همه احزاب و تشکل‌ها متفق‌القول هستند.

کمالی در پاسخ به این پرسش که آیا خانه احزاب برای ایرادات قانون جدید احزاب پیشنهادهایی دارد یا خیر، گفت: این پیشنهادها در خانه احزاب در حال بررسی است و سعی خواهد شد به صورت یک قانون پیشنهادی به مجلس ارائه کنیم تا به صورت طرح تصویب و یا به صورت لایحه از سوی دولت مطرح شود چرا که در کمیسیون سیاسی دولت نیز به این قانون مصوب ایراد گرفته شده است.

وی در پایان گفت: باید با صبوری و متانت بتوانیم قانونی برای احزاب شکل بگیرد که در سایه آن بتوان یک فعالیت منطقی صورت داد.

«حزب» باید پایه پارلمان باشد/لزوم مشارکت احزاب در بازنگری قانون جدید/انتقاد از عدم رأی‌ نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده 10

قاسم میرزایی نیکو عضو کمیسیون ماده 10احزاب در ابتدای این نشست با بیان اینکه هم در این مجلس قانون احزاب بازنگری می‌شود و هم در دو مجلس قبلی مورد بازنگری قرار گرفته است، گفت: هر گروه و دسته‌ای که وارد مجلس شدند درصدد بازنگری در قانون احزاب بودند چون فکر می‌کردند گیر قضیه حزب است.

وی درباره قانون احزاب فعلی و نقاط مثبت و منفی آن با انتقاد از عدم توجه به احزاب در کشور، اظهار داشت: مسئله مشخص این است که حزب در کشور جا نیفتاده، یا نمی‌خواهند جا بیفتد و یا به هر دلیلی در فرآیندهای خاص خود می‌خواهند حزب تعریف شده و چارچوب‌داری وجود داشته باشد. اگر این مشکل حل نشود هر چقدر هم قوانین، نظرخواهی و مسائل مترقی باشد مشکل کماکان باقی است.

*«حزب» باید پایه پارلمان باشد/در کشور ما هنوز حزب پا نگرفته است

میرزایی نیکو با تأکید بر اینکه باید پایه پارلمان حزب باشد،‌خاطرنشان کرد: در کشورهای آسیای شرقی پارلمانی وجود نداشت و این پدیده غربی است و ما از غرب وارد کرده‌ایم. ولی چون جریان خوبی بود و باعث اداره کشور می‌شود آن را وارد کشور کردیم ولی ابزار و پایه آن حزب بود.

وی ادامه داد: در تمام کشورهایی که پارلمان قوی دارند، سؤال می‌کنند، دخالت و حضور دارند، و حتی پارلمان تشکیل می‌شود، پایه‌شان حزب است ولی در کشور ما هنوز حزب پا نگرفته است.

عضو کمیسیون ماده 10احزاب با اشاره به حزب جمهوری اسلامی به عنوان یکی از احزاب اولیه ابتدای انقلاب، گفت: این حزب اولین کار را بعد از انقلاب انجام داد و اولین مرام‌نامه و اساسنامه را به طور جامع تشکیل داد ولی این مسئله با رأی‌گیری جمهوری اسلامی (آری یا نه) یک تداخل پیدا کرد. درست در همان زمان به یکباره حزب 13میلیون عضو یافت و در همه جا دفتر زد که من هم یکی از مؤسسین مجموعه شرق استان تهران بودم. بعداً هم حضرت امام دیدند که جریان حزبی چون در قدرت است یک طرفه عمل می‌کند، به همین دلیل فرمودند که فتیله‌اش را پایین بکشید و کسانی که در حکومت هستند در حزب نباشند.

وی در همین راستا ادامه داد: از همین جا حزب از آن شکوفایی لازم افتاد و بعد نیز جنگ شد و در جنگ هم نمی‌شد کار حزبی کرد. دو شب قبل از عملیات فتح‌المبین همه بزرگان و فرماندهان در قرارگاه بودند که در آنجا متن فرمان امام (ره) با این مضمون قرائت شد که هر کسی در حزب است در سپاه نماند. برخی که عضو احزاب مختلف بودند سپاه را ترک کردند و برخی نیز در سپاه ماندند و کار حزبی کردند.

*باید یک تصمیم کلی در نظام برای احزاب گرفته شود

عضو کمیسیون ماده 10احزاب در پاسخ به سؤالی پیرامون عدم نظرخواهی مجلس از احزاب در جریان تدوین و تصویب قانون جدید احزاب تصریح کرد: در مجلس قبل قانون به مجمع تشخیص ارسال شد و یک سال در آنجا ماند و بعد نیز در بهمن سال 94 به ما به عنوان یک قانون آماده ابلاغ شد.

میرزایی نیکو با تأکید بر اینکه باید یک تصمیم کلی در نظام برای حزب گرفته شود، گفت: همه باید به این معتقد شویم که همه فسادها، عدم کنترل‌ها و مشکلاتی که در انتخابات به وجود می‌آید مربوط به عدم وجود حزب است و این نیازمند تصمیم کلی نظام است تا بتواند مراحل بعدی شکل بگیرد.

وی در بخش دیگری از این میزگرد در پاسخ اظهارات شاکری خاطرنشان کرد: همین کارکردی که می‌گویید عدالت محور نبوده باعث شده جریاناتی که ایشان می‌گویند رقم بخورد ولی اکنون جای بحث آن نیست چون اینجا جلسه سخنرانی نیست. اما اینکه ایشان به این اشاره کردند که اگر عدالت برقرار می‌شد و حزب کارکرد خود را پیدا می‌کرد اینگونه عمل نمی‌شد دقیقا الان همین وضع را پیدا کرده‌ایم. باز هم باید به این برگردیم که تصمیم گرفته شود در این راستا که احزاب کارکرد خود را پیدا کنند.

عضو کمیسیون ماده 10 احزاب با تأکید بر اینکه احزاب نباید کارکرد مجمع تشخیص، مجلس و فراکسیون را پیدا کنند، تصریح کرد: احزاب تعریف خود را دارند و دنیا پیشرفت کرده است و اینکه دائم بگوییم ذیل یکسری مسائل باشد باید توجه کنیم که اتفاقا اصل 123 قانون اساسی خوب به این مسئله پرداخته و علما و بزرگانی که آن موقع نشسته‌اند همین مشکلات را درمورد حزب ایران نوین و رستاخیز دیده‌اند.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم که مذاکرات خبرگان درمورد حزب را گوش کنید. آنها مترقی‌تر از دید بسته ما دنبال این قضیه می‌رفتند، محورها را هم در این قضیه آورده و به نکات اساسی هم اشاره کردند ولی ما نتوانستیم آنطور که بایسته و شایسته است، از آنها استفاده کنیم.

میرزایی نیکو با بیان اینکه دوچرخه، دوچرخه است چه اسلامی و چه غیراسلامی، تصریح کرد: حزب هم مجموعه‌ای است که فرآیند و پروسه‌ای دارد ولی ما 10 نفر یکجا جمع می‌شویم و کاری انجام می‌دهیم و تمام می‌شود.

*برای اصلاح امور در کشور باید حزب کارکرد خود را پیدا کند/احزاب باید در قانون جدید مشارکت کنند

وی با اشاره به قانون جدید احزاب و برخی کارکردهای آن خاطرنشان کرد: ماد 19 همین قانون نیم بندی که به آن اشاره شده می‌گوید که چگونه حزب انحلال یابد، تنبیه شود، مورد اخطار قرار گیرد،چگونه سه ماه فرصت داده شود، چگونه به دادگاه ببرد و چگونه در دادگاه برخورد کند. این درحالی است که در انحلال برخی احزاب به این قانون نیم‌بند هم عمل نکردیم؛ بنابراین شبکه‌های مجازی رسمی و غیررسمی و افراد مختلف به مجموعه‌هایی تبدیل می‌شوند که معلوم نیست که ما به چه سمت و سویی می‌رویم.

عضو کمیسیون ماده 10 احزاب،‌ ادامه داد: اگر می‌خواهیم پارلمان درست باشد و تقلب نشود و همچنین مخارج انتخاباتی یک نماینده یا رئیس‌جمهور مشخص شده و نظارت افزایش یابد، اگر بخواهیم حال بد کشور خوب شود و رفع فساد و عدم شفافیت صورت گیرد، باید حزب کارکرد خود را بیابد و از این کارکرد نمی‌شود تعریف شخصی کرد.

میرزایی نیکو با اشاره به راهکار خروج احزاب از بی‌اعتمادی افکار عمومی تصریح کرد: راهکار این است که قوانین بالادستی ما مورد تجدید نظر قرار گیرد و بحث شود، قانون جدید انتخابات در دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد و باید احزاب نیز در این راستا مشارکت کنند تا قانون به طور کامل تدوین شود؛ البته مرامنامه‌ها و اساسنامه‌ها و زیرمجموعه‌هایی که دارند می‌تواند وضعیت را از پایین به بالا روشن‌تر کند. 

عضو کمیسیون ماده 10 احزاب با بیان اینکه باید همه به این وضع نیم بند پایبند باشیم گفت: الان احزاب در حال تطبیق مجموع مسائل با قانون جدید هستند ولی چند ماه گذشته و توجهی نمی‌کنند و 6 ماه دیگر هم تمدید پیدا کرد ولی توجه نمی‌شود و درحالی که باید تکلیف احزاب ملی و استانی مشخص شود، به همین قانون نیز پایبندی خاصی انجام نمی‌شود و یکی از مشکلات ما در کشور پایبند بودن به قوانین است.

وی درمورد عدم عملکردها در این حوزه خاطرنشان کرد: دبیرخانه مقداری فعال نبوده و تعطیل بوده است و با قانون جدید اخیرا دو نفر به کمیسیون ماده 10 اضافه شده‌اند که آقای کمالی از احزاب ملی و آقای تبرّایی از احزاب استانی هستند. این دو در دو مرحله انتخابات انتخاب شدند ولی قانون این دو نفر را صاحب رأی‌ نمی‌داند.

*انتقاد از عدم رأی‌ نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده 10

عضو کمیسیون ماده 10 احزاب با اشاره به مشکل دیگری که اکنون با توجه به قانون جدید احزاب ایجاد شده است، گفت: 600 یا 720 تشکل صنفی یا سندیکا داریم که پایه‌های حزب هستند ولی هیچ موردی راجع‌ آن‌ها در قانون جدید احزاب ذکر نشده در حالی که در قانون قبلی بوده‌اند. این تشکل‌ها اکنون گرفتاری‌های بسیاری دارند که از آن جمله صورت‌حساب‌های مالی و چک‌هایی است. که باقی مانده است. البته ماده واحده‌ای در این مورد به مجلس داده‌ایم تا مشکل‌شان به طور دوفوریتی حل شود.

میرزایی نیکو افزود: کمیسیون ماده 10 متشکل از یک نفر از قوه قضاییه، یک نفر از دادستانی، دو نفر از مجلس و یک نفر از وزارت کشور و دو نفر از اعضا است. در این ترکیب هفت نفره کسی که باید رأی‌ داشته باشد حق رأی‌ ندارد در حالی که آن فرد نماینده دبیرکل‌های همه احزاب است.

انتهای پیام/

دیدگاه ها غیرفعال است