رونمایی از پلاک مرحوم سلحشور و حمید سبزواری

59

رییس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران از رونمایی پلاک مرحوم فرج‌الله سلحشور، سینماگر انقلابی و حمید سبزواری، شاعر فقید انقلاب اسلامی در روزهای باقی مانده از عمر شورای چهارم خبر داد.

مجتبی شاکری در مراسم نامگذاری بزرگراه نیایش به نام مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان اینکه همه باید شاکر خداوند باشیم که از میان همه پیامبران، ما را پیرو پیامبر اعظم و از شیعیان حضرت علی (ع) قرار داد، گفت:‌ ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که میزبان مردان بزرگ اسلام و شخصیت‌های برجسته و نهضت‌های تاریخ‌ساز بوده است.
وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری درباره امام خمینی (ره) که ایشان را شخصیتی توصیف کرده که عالم در مشتش بود، گفت: امام راحل چنان انرژی متراکمی از نسل و جامعه ما آزاد کرد که از دل آن آزادگانی که این روزها در ایام سالروز بازگشت آنها به میهن هستیم، شکل گرفت. آزادگان ظرفیتی را در اسارت و شریاط مضیغه از خود بروز دادند که به مدل و الگویی برای مقابله با تحریم‌ها تبدیل شد و ثابت کردند که می‌توان هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کرد.
شاکری با بیان اینکه نباید بگوییم مکتب امام (ره) پیروز می‌شود، چراکه این مکتب اکنون پیروز شده است، افزود: تصویری که از مدافعان حرم و شهید حججی‌ها که از نسل سوم و چهارم بعد از انقلاب هستند و شاید اصلا امام را ندیده باشند، انصارالله در یمن، حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی در عراق و گروه‌های انتفاضه فلسطین پیش روی ماست و به طور کلی آنچه که امروز در جهان اسلام می‌گذرد، در برابر انزوایی که امریکا روز به روز بیشتر به آن مبتلا می‌شود، یعنی مکتب امام مستقر شده است.
وی ضمن گرامیداشت یاد مرحوم هاشمی رفسنجانی، به شهردار تهران نیز که در جلسه حضور داشت بابت عضویت در ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام تبریک گفت و افزود: مقام معظم رهبری تصویری زیبایی از چینش شخصیت‌ها با سلایق سیاسی مختلف را برای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت ترسیم کردند که می‌تواند نمونه‌ای برای اداره کشور و چینش دولت با تمرکز بر استفاده از تمام ظرفیت‌های نظام و سلایق سیاسی برای اعتلای پرچم امام راحل باشد.
رییس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: همزمان با ارتحال آیت‌الله هاشمی، طبیعی است که بر خود لازم دانستیم از ایشان قدرشناسی کنیم و کمترین اقدام در این مسیر، نامگذاری مکانی به نام آن مرحوم بود. تمام اعضای شورای شهر نیز برای این کار عزم داشتند و یک‌صدا بودند. از این رو از فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی در کمیسیون نامگذاری دعوت شد و او بزرگراه «نیایش» را پیشنهاد داد که در صحن هم به تصویب رسید. بنابراین اکنون مردم در گذر از این معبر نام کسی را می‌بینند که مقام معظم رهبری تعابیر بلندی را در جریان ارتحال ایشان به او نسبت داد و در نتیجه می‌توانند یک تاریخ را با مرور زندگی آن مرحوم شاهد باشند.
وی از نامگذاری 354 محله تهران عمدتا مبتنی بر نام‌ها و هویت قدیم هر محله خبر داد و گفت: در طول چهار سال گذشته مجموعا حدود 1500 نامگذاری در شهر تهران صورت گرفت و این تجربه نشان داد ظرفیت خوبی در شهرها برای ماندگار کردن یاد شهدا و شخصیت‌های برجسته وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
شاکری از برنامه‌ریزی برای کدگذاری اسامی معابر و اماکن تهران خبر داد و گفت: موضوع شکل‌گیری سامانه‌ای برای اطلاع از هویت اسامی، تاریخ‌ها و اماکن تاریخی شهر تهران در شورای چهارم دنبال و طرح آن ارائه شد که امیدوارم شورای پنجم تصویب و اجرای آن را پیگیری کند. در صورت اجرای این طرح، شهروندان می‌توانند با وارد کردن کد معابر در یک اپلیکیشن موبایلی، از جزییات زندگینامه اشخاص و رویدادهای تاریخی هر مکان یا عناوین معابر مطلع شوند.
وی ابراز امیدواری کرد همه دستگاه‌های دخیل در امر نامگذاری تلاش کنند، نامگذاری‌های صورت گرفته در حد یک نام باقی نماند و هویت این اسامی احیا شوند تا نسل آینده بداند چه کسانی در فراز و فروز حوادث انقلاب باقی ماندند.

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *