فتنه‌ها صحنه تجلي قدرت مديريت امام خميني (ره) در برخورد با انحرافات بود

2

مجتبي شاكري گفت: هنر آفريني امام (ره) در مديريت و هدايت ملت با توجه به مشكلات، شيطنت‌ها و فتنه‌هايي كه وجود داشت به حدي بود كه ما به وضوح قدرت مديريتي ايشان را در آن شرايط دشوار مشاهده مي‌‌‌‌‌‌كرديم.

مجتبي شاكري در گفت‌وگو با خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا»، در بيان خاطراتي از آخرين وداع با امام خميني (ره) اظهار داشت: در دوراني كه حضرت امام (ره) در بستر بيماري بودند، جانبازان شهرك ابوذر به صورت هفتگي جلسات دعا برگزار مي‌كردند، اما زمانيكه اعلام كردند وضعيت جسمي امام (ره) مساعد نيست، شب جمعه قبل از ارتحال ايشان، سراسر چهارراه شهرك ابوذر را فرش كرديم و مراسم دعاي توسلي را به نيت سلامتي امام عزيز برگزار ‌‌‌‌‌‌كرديم. وي افزود: درحالي كه در دل و جانمان آرزو مي‌كرديم امام بزرگوارمان سلامتي‌ خود را به دست آورد تا دوباره بتوانيم صداي گرم و مهربانش را از ايوان جماران بشنويم، تلويزيون در برابر بهت و حيرت ما خبر عروج آن مرد خدايي را اعلام كرد و لحظه‌اي نگذشت كه از تمام خانه‌هاي شهرك ابوذر صداي زجه و ناله برخاست.

شاكري ادامه داد: نوع ارتباط قلبي آحاد جامعه با حضرت امام (ره) از استقبال و بدرقه ايشان كاملاً مشهود است، اما در اين ميان شايد ارتباط رزمندگان و جانبازان يك ارتباط قلبي ويژه‌تري بود كه همه وجود آنها را شكل مي‌داد. وي با بيان خاطره ديگري گفت: شبي كه رسانه‌ها خبر وخامت حال حضرت امام(ره) را اعلام كردند به همراه عده‌ زيادي از جانبازان سوار ماشين شديم و خود را به جماران رسانديم و دعاي توسل خوانديم، در حالي كه چشم به صندلي خالي امام دوخته بوديم. اين جانباز دفاع مقدس با اشاره به تشييع پيكر مطهر امام خميني (ره) تصريح كرد: زماني ‌كه پيكر امام (ره) 3 شب در مصلي بود، با دوستان جانباز شهرك شب و روزمان در مصلي مي‌گذشت؛ بچه‌ها در حالي كه به پيكر بي‌جان امام مي‌نگريستند و اشك يتيمي مي‌ريختند با خود زمزمه مي‌كردند «هستي‌ام بودي رفتي از دستم/ تو چرا رفتي من چرا هستم».

شاكري گفت: در زمان تشييع پيكر ايشان شايد تصورش براي برخي مشكل باشد اما تمامي جانبازان با وجود شرايط خاصشان از جانباز قطع نخاعي و نابينا گرفته تا قطع دو دست و دو پا، تا بهشت زهرا (س) پياده رفتند. *نگاه امام خميني (ره) به اسلام، برگرفته از عاشورا بود وي خاطرنشان كرد: نگاه امام (ره) به اسلام به عنوان اسلام ناب محمدي (ص) و جايگاه آن در اداره‌ حكومت‌ و آنچه كه مي‌توانست مردم را به صحنه بياورد، نگاهي برگرفته از انديشه عاشورايي ايشان بود، رهبر كبير انقلاب با همين ديدگاه توانستند مردم را به صحنه بياورند و با روحيه جهاد و شهادت‌طلبي آنها را در صحنه‌هاي سخت مبارزات، چه در دوران رژيم ستم‌شاهي و چه در رويارويي با گروهك‌هاي فاسق و دوران دفاع مقدس وارد كنند.

اين جانباز دوران دفاع مقدس با اشاره به تبلور روحيه شهادت‌طلبي در شخصيت حضرت امام (ره)، بيان داشت: زماني كه به فرمايشات امام (ره) دقت مي‌كنيم در مي‌يابيم كه در رأس همه امور ايشان روحيه شهادت‌طلبي و ايثار‌گري وجود داشت و همين روحيه، عامل اصلي پيروزي انقلاب اسلامي در دوران هشت سال دفاع مقدس است.

وي خاطرنشان كرد: ممكن است زماني كه شرايط سخت و طاقت‌فرساي نظامي يا سياسي براي يك ملتي پيش ‌آيد، افراد آن ملت در مقابل استكبار سر فرود آورند و از هدف اصلي خودشان باز بمانند اما در مورد مملكت اسلامي ما اين اتفاق نيفتاد. شاكري افزود: هنر آفريني امام (ره) در مديريت و هدايت ملت با توجه به مشكلات، شيطنت‌ها و فتنه‌هايي كه وجود داشت به حدي بود كه ما به وضوح قدرت مديريتي ايشان را در آن شرايط دشوار مشاهده مي‌‌‌‌‌‌كرديم.

وي تصريح كرد: ايشان سه عرصه بسيار مهم را در زمان خودشان مديريت و رهبري كردند، ابتدا مديريت حضرت امام (ره) در عرصه بين‌المللي و جهاني و اجتماع كشورهايي كه با استكبار همراه بودند اعم از اروپايي‌ها و سران برخي كشورهاي منطقه مانند شوروي است.

*امام از آلودگي‌هاي انديشه بشري امروزي دور بود

اين جانباز دوران دفاع مقدس ادامه داد: مديريت ايشان در عرصه مقابله جريانات سياسي كه مخالف انديشه حكومت اسلامي امام (ره) بودند، مثل سلطنت‌گراها، ملي‌گراها، ليبرال‌ها و منافقين كه قائل به حكومت اسلامي نبودند؛ انديشه‌هاي امام توانست بر آنها غلبه پيدا كند كه عرصه ديگري از مديريت امام خميني (ره) است. وي اظهار كرد: حضرت امام (ره) در حوادث و وقايعي كه پيش مي‌آمد اعم از اينكه اين حادثه مربوط به فتنه‌انگيزي گروهك‌ها يا ماجراي بني‌صدر باشد، بهترين شيوه مديريتي را به كار بردند.

شاكري در خصوص وظيفه عظيم رهبر كبير انقلاب در دوران هشت سال دفاع مقدس عنوان كرد: امام (ره) انساني بود كه هم با آگاهي نسبت به شرايط و هم پيدا كردن پاسخ پرسش‌ها از بطن معارف ديني و قرآن در حقيقت امام (ره) به دنبال پاسخ‌ها و پرسش‌ها در مكاتب سياسي و الحادي نبودند. وي ادامه داد: نگاهي كه امروزه در علوم سياسي و جامعه شناسي و مديريت در دروس دانشگاهي جهان وجود دارد به ويژه در نوع نگاه به انسان، جهان، جايگاه حقوقي و حقيقي، حضرت امام (ره) از اين آلودگي‌هاي انديشه‌اي به دور بودند و از بطن قرآن و نهج‌البلاغه و سيره نبوي مسايل را جست‌وجو مي‌كردند.

*امام؛ خاشع‌ترين در برابر خدا و عزيزترين در ميان امت خود

شاكري با اشاره به اينكه امام خميني (ره) در مقابل خداوند خاشع‌ترين و در مقابل بندگان عزيز‌ترين فرد بود، افزود: رزمندگان دوران دفاع مقدس شخصيتي را مقابل خودشان مشاهده مي‌‌‌‌‌‌‌‌كردند كه همه ويژگي‌هاي صداقت، ايمان و محبت را در حد اعلاي انسانيت داشت. وي تصريح كرد: سادگي كه در وجود حضرت امام (ره) بود، چه قبل از جريانات انقلابي و چه در دوران جنگ و بعد از پيروزي انقلاب هيچ تفاوتي پيدا نكرد و اين صداقت در حد عمل و حضور در صحنه وي بود. اين جانباز دوران دفاع مقدس بيان كرد: حضرت امام (ره) نخستين پدر شهيد انقلاب اسلامي ايران بودند؛ ايشان لحظه‌اي براي دفاع مقدس آرام و قرار نداشتند و در مقابل خانواده‌هاي شهدا بسيار آنها را تكريم مي‌كردند و با شجاعت كامل در مقابل استكبار ايستادگي داشتند.

دیدگاه ها غیرفعال است