حجاريان و تاجيك بين آموخته‌ها و اعتقادات خود تضاد ديدند

4

عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران گفت: امثال حجاريان و تاجيك از افرادي هستند كه بين آموخته‌ها و اعتقادات خود تضاد ديدند و نتوانستند در مقابل اين تفاوت مقاومت كنند.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبري فارس «توانا»، مجتبي شاكري، كه در جمع خبرنگاران باشگاه خبري فارس «توانا»، سخنراني مي‌كرد، با اشاره به اتفاقات رخ داده شده در دنيا و تاثيرگذاري آن بر كشورها، اظهار داشت: در عصر رنسانس سعي مي‌شد رشته‌هاي علوم انساني به روشنگري‌هايي كه در انسان‌ها رخ داده، وصل شود. وي با بيان اينكه ما در ساحت دين براي اطراف خود ارزش‌گذاري مي‌كنيم، افزود: ما در مكتب خود براي زمان‌ها، مكان‌ها، اشخاص و حتي اشياء به يك درجه ارزش قائل نمي‌شويم، براي مثال هيچ موضوعي جاي كربلا و امام حسين (ع) را براي ما نمي‌گيرد.

مشاور رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در ادامه به اتفاقي كه در عصر رنسانس افتاد و نوعي پشت كردن به دين بود، اشاره و تصريح‌كرد: مسيحيت قادر نبود نظرات سياسي و حكومتي داشته باشد و صرفا پاپ حكومت داشت و با فشارهايي كه اعمال مي‌كرد، به كسي اجازه پرسشگري داده نمي‌شد. وي خاطرنشان كرد: در قرون وسطي نيز معترضان صحنه‌هايي را ايجاد كردند كه حاصل آن به وجود آمدن پروتستان بود و اين اعتراضات در عصر رنسانس به اوج خود رسيد. شاكري با اشاره به اينكه در دوران رنسانس تفكري منهاي وحي به وجود آمد و خدا در حاشيه قرار گرفت، تصريح كرد: وجود و يا عدم وجود خداوند در زندگي، اقتصاد، سياست و تنظيم روابط بشر در آن زمان تاثير و دخالتي نداشت.

وي با بيان اينكه برخي مي‌پرسند اين مباحث چه ربطي به زمان حال دارد، اظهار داشت: اين تفكري كه در آن زمان شكل گرفت و تبيين شد آموزه‌هايي عملياتي براي كساني كه مي‌خواستند روابط خانوادگي، سياسي و اقتصادي را بفهمند ايجاد كرد، در حالي كه در اين نگاه مبدأ و معاد وجود نداشت.

عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با اشاره به اينكه شرع در امورات عصر رنسانس جايي ندارد، گفت: چطور مي‌شود با انساني كه داراي اين تفكرات است از خط قرمزها و بايد و نبايدها صحبت كرد؟! شرع برگرفته از كتاب و سنت، در تفكر اومانيستي و رنسانس جايي ندارد. وي با اشاره به اينكه بشر براي قبول اصطلاحات و گفتمان‌ها به تكيه‌گاه نياز دارد، تأكيدكرد: در تفكر اومانيستي براي بيان بايد و نبايدها و قراردادهاي اجتماعي تكيه‌گاه قرار گرفته و شاقول آن حكام و احزاب هستند و به همين دليل اين تكيه‌گاه دايم شناور است.

شاكري بيان داشت: در تفكر اسلامي براي فهم حقايق، تكيه‌گاه خدا است و اگر خدا را ناديده بگيريم تشخيص اينكه جايگاه امور كجاست، مشكل خواهد شد. وي با اشاره به فرق نظام مبني بر ولايت فقيه با يك نظام ديكتاتوري، گفت: در نظام ديكتاتوري فردي قدرت تصميم‌گيري پيدا مي‌كند كه نظرش در همه جمع‌ها پذيرفته مي‌شود اما در يك فضاي ديني خداوند بر همه حتي ولي فقيه ولايت داشته و حكم مي‌دهد.

عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در ادامه بيان داشت: احكامي كه يك ديكتاتور صادر مي‌كند بر خودش لازم‌الاجرا نيست و حكم براي ديگران است اما احكامي كه ولي‌فقيه مطرح مي‌كند حتي عامل سنجش خود او هم هست؛ چرا كه از جنبه‌اي بنده خدا و از جنبه‌اي ديگر خليفه خدا است. وي اضافه‌كرد: جمع‌شدن بندگي و خلافت با يكديگر در تفكر ديني ممكن است اما در تفكر غرب و سكولار ممكن نيست و فرد حاكم در اين تفكر سكولاريسم مهارناپذير است. شاكري با اشاره به اينكه ليبراليسم و ماركسيسم از يك مادر هستند، تصريح كرد: مادر اين دو تفكر اومانيست است كه در شاخه‌هاي مختلف در بسياري از كشورها مانند ايران ظهور و بروز پيدا كرد.

*شبكه‌هاي گردشگران و مستشاران، عاملي براي ورود ليبراليسم و ماركسيسم در ايران وي شبكه‌هاي غير رسمي مانند گردشگران و مستشاران را عاملي براي ورود اين تفكر به دانشگاه‌ها، دانست و تأكيد كرد: اين تفكرات با اعتقادات ديني ما ناسازگار بوده و بايد قدرت تحليل به گونه‌اي آموزش داده شود كه فرد بتواند آن را درست تحليل كرده چرا كه اگر نتواند اين تفكر بر او حاكم مي‌شود. عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي به بيانات اخير مقام معظم رهبري مبني بر توليد علم در رشته‌هاي علوم انساني اشاره كرد و گفت: ما اگر نتوانيم آموزه‌هاي تبيين شده اومانيست را در رشته‌هاي مختلف مانند علوم سياسي و فلسفه دفع كنيم به طور طبيعي كارگر اين تفكر خواهيم شد. *امثال حجاريان و تاجيك بين آموخته‌ها و اعتقادات خود تضاد ديدند وي با بيان اينكه افرادي كه اين آموزه‌ها را ياد گرفته و متوجه تفاوت آن با دين خود مي‌شوند ممكن است صدها فتنه ديگر را به وجود آورند، خاطرنشان كرد: اگر نتوانيم طبق جمهوريت و اسلاميت نظام، قانون اساسي را درك كنيم دچار انحراف و ساييدگي خواهيم شد.

شاكري با اشاره به مصاحبه اخير سعيد حجاريان، خاطرنشان كرد: امثال حجاريان و تاجيك از جمله افرادي هستند كه بين آموخته‌ها و اعتقادات خود تضاد ديدند و نتوانستند در مقابل اين تفاوت مقاومت كنند و حجاريان در مصاحبه خود برخي مشكلات را به گردن حوزه‌هاي علميه انداخت كه آنها به درستي كار نكرده‌اند.

وي در ادامه صحبت‌هاي خود با توجه به كتاب خاطرات عزت‌شاهي، اظهار داشت: در اين كتاب آمده است كه جوان‌هاي نمازخواني بوده‌اند كه مدتي بعد با جنايت‌كاران تفاوتي نكرده و به “سازمان مجاهدين خلق” پيوسته و نه تنها نماز را كنار گذاشتند بلكه رابطه بين محرم و نامحرم را هم ناديده گرفتند.

عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با بيان اينكه پنج نوع تفكر وجود داشت كه مستقيم و غيرمستقيم مقابل تفكر امام (ره) ايستادند، افزود: تفكر ماركسيسم اگرچه در جامعه ما زياد ظهور و بروز نداشت اما تفكري بسيار فراگير بود و حزب توده بسيار قدرتمند عمل مي‌كرد.

وي با بيان اينكه انديشه ليبراليسم در شاخه‌هاي مختلف در جامعه ما بروز پيدا كرد، تصريح كرد: رژيم پهلوي در زمينه‌هاي مختلف مانند اقتصاد، سياست و فرهنگ ليبرال بود و احزاب مختلف مثل رستاخيز نيز در بطن خود ليبرال بودند. شاكري اضافه‌كرد: نهضت آزادي هم اگرچه مدعي عدم وابستگي به خارج بود، اما ليبرال بود و از نظرات اعضاي آن اين‌گونه برمي‌آيد كه مدينه فاضله مهندس بازرگان سوئيس است يعني جايي كه در آن الگوي توسعه رعايت مي‌شود. وي در ادامه صحبت‌هاي خود تفكر التقاط را مهم خواند و تأكيد كرد: اين تفكر ظاهر دين را دارد ولي باطن آن كفر است و مانند تفكر ماركسيسم عريان نبوده و در يك پوششي ظهور پيدا مي‌كند كه قابل تشخيص نيست.

عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در ادامه صحبت‌هاي خود در خصوص نحوه تشكيل “سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي” گفت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، هفت گروه از مبارزان مطرح كشور با هم اجتماع كردند كه متشكل از گروه فلاح، فلق، منصورون، بدر، صف، امت واحده و موحدين بود كه هر كدام از اين گروه‌ها در شهرهاي مختلف ايران بودند. وي تصريح‌كرد: اين سازمان بعد از پيروزي انقلاب اسلامي با محوريت آرمان‌هاي امام (ره) تشكيل شد و به اين دليل كه اعضاي آن مي‌خواستند تصميماتشان طبق انديشه‌هاي امام(ره) باشد از ايشان تقاضا كردند نماينده‌اي انتخاب كنند كه امام خميني (ره) آيت‌الله راستي كاشاني را به عنوان نماينده خود در “سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي” انتخاب كردند.

وي با اشاره به افرادي كه احساس مي‌كردند دايره ولايت فقيه آنها را ارضاع نكرده و براي كارهايشان بايد مقيد باشند، اظهار داشت: در اين صف‌بندي، سوال راجع به حدود و اختيارات ولايت فقيه بود كه امام (ره) در پاسخ به اين سوال مي‌گويند «اختيارات ولي فقيه مانند حدود و اختيارات رسول‌الله (ص) در اداره جامعه است». عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با بيان اينكه آيت‌الله راستي كاشاني با دقتي كه داشت از مجموعه شوراي مركزي “سازمان مجاهدين انقلاب” اين درخواست را داشت كه قبل از دادن هرگونه بيانيه‌ آن را بخواند، تصريح كرد: خواندن بيانيه‌ها موجب مي‌شد آيت‌الله راستي‌كاشاني نظرات خود را راجع به آنها بيان كرده و افرادي كه اين نظرات را بر نمي‌تابيدند به مخالفت دست زده و گفتند تشكيلات يك امر تخصصي است و وي براي ورود تخصص ندارد. وي با اشاره به همان اشكالي كه امثال بازرگان از امام (ره) داشتند كه مگر امام متخصص كشاورزي و صنعت هستند، خاطرنشان كرد: خبرنگار بي‌بي‌سي از امام (ره) پرسيد جامعه با علم پيش مي‌رود و شما كه علوم سياسي نخوانده‌ايد و در هيچ دانشگاهي مباحث روز را فرا نگرفته‌ايد چطور مي‌خواهيد در اين دنياي مدرن جامعه را پيش ببريد كه امام راحل در جواب فرمودند «ما نخوانديم اما بر اساس حق و دين جامعه را پيش خواهيم برد» كه همين اتفاق هم افتاد. *فتنه اخير صف‌بندي جديدي در سازمان مجاهدين انقلاب ايجاد كرد وي با بيان اينكه سازمان مجاهدين انقلاب بر اساس آرمان‌هاي انقلاب تشكيل شده بود، گفت: رويكرد اعضاي اين گروه با رويارويي با مسائل مختلف مانند فتنه اخير تغيير كرد.

شاكري به صف‌بندي جديد “سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي” بعد از جريان فتنه اشاره كرد و بيان داشت: در فتنه اخير صحنه اجتماع به گونه‌اي رقم خورد كه همه افراد جامعه بايد راجع به گفتمان انقلاب، انتخابات و مسائل ديگر اظهار‌نظر مي‌كردند كه اين موضوع سنگ محكي براي اعضاي سازمان مجاهدين انقلاب هم بود.

وي در توضيح اين مطلب ادامه داد: تحليل‌هاي مختلف درباره انتخابات و حوادث پس از آن توسط اعضاي اين سازمان، صف‌بندي جديدي را بين خودشان رقم زد.

شاكري در ادامه به تفكر دوم خردادي‌ها اشاره كرد و گفت: مقام معظم رهبري مي‌فرمايند ارتباط با آمريكا كوچه بن‌بست است و از اين رو ورود پيدا نكنيد اما دولت مستقر كه افراد سرويس دهنده به دوم خرداد هستند گفتند با آمريكا ملاقات كرده و رابطه را برقرار مي‌كنيم كه در اينجا بايد پرسيد نظر ولي فقيه و آرمان‌هاي امام (ره) چه مي‌شود؟ دوم خردادي‌ها در نگاه به رژيم صهيونيستي، انرژي هسته‌اي و مسائل ديگر هم همين گونه فكر مي‌كردند.

وي با بيان اينكه نوع نگاه عبدالكريم سروش نسبت به وحي، دعاها و روايات، نگاهي سكولاريستي است، گفت: سروش در فتنه اخير نامه‌اي را خدمت مقام معظم رهبري نوشت كه سطر سطر آن مملو از اهانت به ايشان بود و نكته‌اي را مطرح كرد كه اين روندي كه اكنون در جريان است حاصل 20 سال مجاهدت فرهنگي ماست، يعني نشان مي‌دهد پديده‌اي از 20 سال قبل شكل گرفته بوده است.

مشاور رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در پايان اظهار داشت: دوراني كه اكنون با آن مواجه هستيم جبهه‌اي مقابل با انقلاب اسلامي است و اگر با معيار درست برخورد كنيم تنوع تشكل‌ها ما را دچار سردرگمي نكرده و اگر آرمان‌هاي امام (ره)، قانون اساسي و بيانات مقام معظم رهبري را در يك كف ترازو بگذاريم در كف ديگر جبهه مقابل مشخص مي‌شود.

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8904280460#sthash.QAl6xDfB.dpuf

دیدگاه ها غیرفعال است