برخی آثار «نگارخانه‌ای به‌وسعت یک شهر» تبلیغ استکبار است/ نصب تنها ۴۰ اثر درخصوص نیمه شعبان در شهر

2

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه تنها ۴۰ اثر درخصوص نیمه شعبان به نمایش درآمد، گفت: برخی از آثار طرح «نگارخانه‌ای به‌وسعت یک شهر» تبلیغ استکبار و برخی از آنها سبک‌های مبهم و گنگی است که با ذائقه مردم سازگار نیست.

مجتبی شاکری در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ درباره طرح «نگارخانه‌ای به‌وسعت یک شهر» که از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در حال اجراست،‌ اظهار داشت: بنده نماینده شورای شهر در تبلیغات محیطی شهر هستم اما از آن‌جا که بنده جزو منتقدان این حوزه هستم، برخی افراد جلسات مربوطه را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کردند که با جلسات علنی شورای شهر تهران تداخل داشت از این رو یک سالی از حضور در این جلسات محروم بودم ولی با تغییر مدیریت بالاخره این امکان فراهم شد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که مورد انتقاد بنده قرار داشت طرح نگارخانه‌ای به‌وسعت یک شهر بود؛ اصل اینکه ما با آثار دنیا آشنا شویم و به‌نوعی یک تغییر ذائقه انجام دهیم خوب است اما در نگارخانه چینش و تعداد آثار مشخص است، نورپردازی خاصی دارد و فرصتی برای تأمل و دقت در آثار فراهم است، بنابراین جای نگارخانه در بزرگراه و خیابانی که چنین فرصتی را برای بیننده فراهم نمی‌کند نیست و خلاف هدفگذاری‌های ایجاد آن است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر می‌خواهیم این امر در فضای باز انجام شود باید در نقاط خاص مانند راسته‌های فرهنگی صورت گیرد نه در جایی که مخاطب طی چند ثانیه از کنار یک اثر عبور می‌کند. یک‌هزار اثر در قالب این طرح در سطح شهر به نمایش درآمده و در حالی که مخاطب از کنار یک اثر عبور نکرده با اثر بعدی مواجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نکته بعدی درباره اجرای این طرح هزینه آن است، افزود: سازمان زیباسازی هزینه اجرای این طرح را اعلام نمی‌کند، این درحالی است که بنده طی تذکری در سال گذشته از این سازمان خواستم هزینه هر بیلبرد را به‌قیمت بخش خصوصی اعلام کند اما این امر محقق نشد.

شاکری ادامه داد: سازمان زیباسازی مدعی است به‌دلیل اینکه 15 درصد از ابزار تبلیغی برای کار فرهنگی در اختیار آنها قرار دارد هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند اما باز هم پاسخ این پرسش که میزان عدم النفع سازمان مذکور چقدر بوده ارائه نشد. بنده قصد داشتم بدانم اگر این فضاهای تبلیغاتی در زمان اجرای طرح در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گرفت چقدر نفع برای شهرداری داشت، اما این پرسش بی‌پاسخ ماند.

وی با اشاره به اینکه اجاره یک عرشه پل برای کار تبلیغاتی طی یک ماه حدود 800 هزار تومان است، گفت: هر جامعه‌ای برای اینکه ذهن شهروندان را متوجه مهمترین مسائل به‌لحاظ فرهنگی، هنری، سیاسی و غیره کند گفتمانی را به کار می‌گیرد اما معلوم نیست شهرداری با کدام اولویت بندی به این گفتمان دست یافته و تصمیم گرفته در این ایام طرح را به اجرا درآورد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: نیمه شعبان بزرگترین حادثه تاریخ زندگی بشر است، فتح خرمشهر نیز حادثه کمی نبود، این واقعه پشت استکبار را لرزاند اما شهرداری از کنار این موارد عبور کرده و آثاری را به نمایش می‌گذارد که غیر از اشکالات مذکور برخی سبک‌های مرده و منسوخ در آنها دیده می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از سبک‌های به نمایش گذاشته شده سبک‌های مبهم و گنگی است که با ذائقه مردم سازگار نیست و برخی از آنها نیز تبلیغ استکبار هستند، در حالی که هرزه‌‌‌گویی‌های وزیر خارجه آمریکا به عمق وجود ما آتش می‌زند آثار فلان نقاش آمریکایی را به نمایش می‌گذاریم و اگر به این موارد بی‌توجه باشیم دچار بی‌غیرتی فرهنگی می‌شویم.

شاکری خاطرنشان کرد: سال گذشته این موضوعات را مطرح کردم اما پاسخی دریافت نکردم. در سال جاری نیز قرار بود فایل آثار در اختیارمان قرار گیرد اما این امر محقق نشد. در مقابل هزار اثری که در طرح نگارخانه‌ای به‌وسعت یک شهر به نمایش درآمد حدود 40 اثر درخصوص نیمه شعبان در سطح شهر نصب شد.

وی گفت: علاوه بر سازمان زیباسازی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری نیز باید پاسخگو باشد که چرا از ابزار تبلیغی خود برای ایام نیمه شعبان استفاده نکرد.

این گفت وگو را در سایت تسنیم مشاهده بفرمائید.

دیدگاه ها غیرفعال است