شاکری با بیان اینکه اقتدار و هژمونی ایران در منطقه تاثیر گذار است، گفت: برخلاف استراتژی آمریکا و هم پیمانان اروپای اش نه تنها نظام جمهوری اسلامی فرو نپاشید بلکه با مقاومت و تبدیل تهدید به فرصتها، ما ماندیم و تکیه گاهی برای کشورهای دیگر شدیم.

 

«مجتبی شاکری»، دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران است که پس از نایل شدن به مقام جانبازی (از ناحیه دو دست و نابینایی دو چشم) در مسئولیت‌های پژوهشی و مشاوره در بنیاد جانبازان، ایفای وظیفه کرد، گفتگوی زیر بخش دوم از گفتگوی شبستان با وی درباره جایگاه انقلاب اسلامی در میان کشورهای منطقه است.

انقلاب اسلامی چه تاثیری بر کشورهای همسایه از جمله سوریه و لبنان داشته است؟

جایگاهی را که امروز سوریه در میان کشورهای منطقه کسب کرده است و یا جایگاهی را که لبنان در میان کشورهای اسلامی بدست اورده است و یا عراق به دست آورده است قابل قیاس با دهه های قبل و قبل از انقلاب نیست، برخلاف استراتژی آمریکا و هم پیمانان اروپای اش نه تنها نظام فرو نپاشید بلکه با مقاومت و تبدیل تهدید به فرصتها (جمهوری اسلامی ایران) ما ماندیم و هم تکیه گاه شدیم برای کشورهای دیگر و هم قدرت، اقتدار و هژمونی ما تاثیر گذار در منطقه است و نمی توانند بدون ما تصمیمی بگیرند و این موضوع نشان می دهد که ما سیستم محاسباتی امریکا را برهم زدیم و آنها قادر به ارزیابی نیستند، دلیل اشتباه نظام سلطه در این است که امریکایی ها در تمام مبانی فکری خود بر اساس مادیات تفکرسکولار و لیبرال دموکراسی محاسبه می کنند و انسان، جهان و معاد را نمی شناسند در حالی که ما بر ا اساس قرآن و کلام وحی انسان و پدیده ها را تعریف می کنیم .

پشتوانه انقلاب اسلامی چیست؟

بر اساس محاسبات ما پیش بینی های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری که فرمودند من بسیار به آینده امیدوارم پشتوانه مطمئن آن و مبانی قرآنی و دینی ماست و بر این مبنا ما محاسبه می کنیم، در حالی که آمریکاییها و همپیمانان غربی اش و استراتژیست های آنها بر اساس مبانی تفکر مادی قادر به تحلیل انقلاب اسلامی نیستند.

ما در عین اینکه تمام این موفقیتها را داریم باید واقعیات را ببنیم هم گشایش ها و هم سختی ها، عُسر و یُسر هم در زمان پیامبر اکرم وجود داشت (سوره انشراح را بخوانیم) اکنون نیز وجود دارد یعنی در اوج اینکه پیامبر فتح مکه را داشتند، در داخل جامعه اسلامی در همان زمان کسانی بودند که منافق و مشرک بودند آیت الله جوادی آملی می گویند یک سوم مردم مدینه منافق بودند و علیه پیامبر گرامی اسلام (ص) توطئه می کردند و چهره  یشان در زمان حضرت علی (ع) مشخص تر شد ( ناکسین، قاسطین و مارقین(.

برای جلوگیری از انحراف در مسیر انقلاب از چه الگویی باید تبعیت کرد؟

ما نباید تصور کنیم با وجود گشایش هایی که داریم همه ارکان و شخصیتها و جریانات داخلی در مسیر گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حرکت می کنند، در سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) همه ما شاهد بودیم که مقام معظم رهبری، مکتب امام (ره) و جریانات داخلی را توضیح دادند و همه ما تردید نداریم که منافقینی که در سال 60 اعلام جنگ کردند داخلی و ایرانی بودند، کسانی که در 18 تیر مقابل نظام ایستادند و عکس رهبر انقلاب را پاره کردند ایرانی بودند، در داخل جامعه بودند یا ماجرای فتنه 88 همه در داخل کشور بودند و ایرانی بودند، همین امروز هم ماجرای کاهش ارزش پول ملی و کسانیکه میلیاردها دلار ارزی که به شکل غیر قانونی برای شکستن چهارچوبهای اقتصادی ایجاد کردند در داخل کشور هستند، نباید آرایش نیرو ها و جریان ها را در داخل  غیر واقعی ترسیم کنیم در عین وجود جریانات  داخلی همسو با  امریکا و استکبار ، جمع جبری قدرت و قوت مان این اقتدار و عظمت را همچنان ادامه می دهد و امریکا نتوانسته است از جریانات داخلی همسوی خود استفاده نهایی کند و خواسته های خود را محقق کند ، در هر دوره ای که به صحنه آمده است دچار شکست سخت تر برای خود شده است و  زمینه دستگیری نفوذ کنندگان و جاسوسان را فراهم کرده است، به همین جهت نباید خلط مبحث کرد میان موفقیت هاییی که نظام بدست آورده و حرکتهای داخلی که رخ می دهد.

با توجه به گذشت چهار دهه ادعای بهترین الگوی نظام اسلامی را داریم اما در بعد اقتصادی هنوز انتظاراتی وجود دارد که از جمله آنها رکود و تورم است، ایا این انتقادات به نظام جمهوری اسلامی است یا به ناکارامدی مدیریت است؟

بسیار سوال مهمی را بیان کردید که پاسخ آن از این سوال مهم تر است، جمله ای که بیان کردید بهترین  مدل حکومت اسلامی را ارایه کردیم باید به این شکل اصلاح کنیم که ما بهترین مدل ممکن برای حکومت اسلامی را عرضه کردیم، تاکید می کنم ممکن. وقتی می گوییم بهترین مدل ممکن یعنی مجموعه  جمع جبری فرصتها و تهدایدات را درنظر می گیریم ما دستمان باز نیست که در هر تصمیم آرمانی خواسته خودمان را عملی کنیم، شاید اگر پیامبر اکرم (ص) دستشان باز بود و می خواست مطابق آرمانها عمل کنند بسیاری از وقایع به شکل دیگری رقم می خورد، نه پیامبر اکرم (ص) دستشان باز بود زیرا پیامبر اکرم (ص) باید با ممکنات حرکت کنند و  واقعیات را ببینند و هم حضرت علی (ع) اگر به ارمانهای مدنظ خود را محقق میافت دیگر خطبه شقشقیه را نمی خواندند. حتی پیامیر (ص) که آورنده دین هستند و حتی حضرت علی (ع) که بر قله امامت نشستند  با عوامل مختلفی که بر روی زمین است ایشان نیز باید ممکن ترین وضعیت  بهترین وضعیت  را بر اساس امکانات موجود خود را تنظیم  می کنند.

انقلاب اسلامی تا چه میزان توانست در میان ملتهای دنیا و از جمله کشورهای مسلمان نفوذ کند؟

اسلام در زمان خلیفه دوم تا ایران و روم را فتح می کند در درون خود با تعارضاتی و مشکلاتی روبرو است، در ادامه زمانی است که  غدیر نادیده گرفته شده، ما باید بهترین وضعیت ممکن را که می توانیم از آن آرمانها را محقق کنیم مد نظر داشته باشیم، ما البته در بسیاری موارد مانند حمایت از نهضت های آزادی بخش و اینکه آنها پشتبانی برای خود داشته باشند در مقابل ظلم و اشغالگری بایستند ما توانسته ایم در دل ملتها نفوذ پیدا کنیم و این امر هزینه آنچنانی برای ما نداشته و ما توانسته ایم اندیشه مقاومت را به فلسطین و رزمندگان سوری منتقل کنیم  و کمک های مستشاری برای آنها داشته باشیم/.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید